Kamasi Washington
Heaven And Earth

Magisk jazz för novis och expertis

CD / Young Turks
Utgivning D. 2018.06.22
Johannes Ådén Bygdell

Låt oss börja så här: Heaven And Earth är ett fantastiskt, helt magnifikt album. Varje låt, de är 16 till antalet, innehåller något litet att ta med sig och stoppa i fickan: en melodislinga här, ett trombonglissando där, fenomenala sångröster på vartenda vokalspår, alltihop inramat av något makalöst huvudpersonen Washington själv frambringar med sin saxofonarsenal. 16 spår som sagt, det kortaste är knappt sex minuter kort och det längsta når nästan upp till 13-minuterstrecket; två och en halv timme modern, spirituell jazz som är politisk på flera sätt.

Att överhuvudtaget få för sig att släppa ett sådant album med dagens streaminglogik i bakhuvudet är politiskt, ett långfinger åt spellisteprofitörerna. Att lyssnaren behöver sätta sig ner och noggrant lyssna från början till slut, gärna massvis av gånger, för att till fullo kunna tillgodogöra sig innehållet blir också politik i dessa tider av effektiviseringar och nedskärningar som allt oftare lämnar noll utrymme till kontemplation, så också i våra privata (högst politiska) liv.

Även själva innehållet är oftare mer tydligt politiskt än på tidigare Washington-släpp. Allra tydligast blir det i inledande martial arts-covern Fists Of Fury där Patrice Quinn och Dwight Trible gör en av de ovan nämnda fenomenala sånginsatserna med textrader som ”I use hands to help my fellow man / I use hands to do just what I can / And when I face with unjust injury then I change my hand to fist of fury”. Rader lika relevanta idag som 1972.

Största bedriften med Heaven And Earth är att Washington med medmusikanter klarar av att vara intressanta i albumets alla 144 minuter. Den jazzoerfarne får här en fin inkörsport till tyngre grejer, den redan beroende får ett verk att fördjupa sig i under lång tid framöver. Låt oss sluta så här: med Heaven And Earth vid din sida behöver du ingen annan musik fram till nyår.