Hjärtevärmande dödsmetall av genuint göteborgskt snitt

Dark Tranquillity, Borgholm Brinner, Borgholm

Recenserad av Amelie Schenström | GAFFA

Att längesedan-vännerna i Dark Tranquillity skulle bli inbjudna att spela på In Flames första egna festival var inte någon alltför vågad gissning. De båda banden som under decennier varit de främsta fanbärarna för Göteborgssoundets melodiska dödsmetall har alltid haft en nära koppling alltsedan starten i början av 90-talet. Dark Tranquillity-sångaren Mikael Stanne var även vokalist på In Flames första fullängdsalbum Lunar Strain.

Konserten inleds med tekniktrubbel. Under första låten hörs inte Stannes sång alls och bandet får gå ut för att göra en omstart. Sedan är ljudet som det ska. Den gamla medeltidsborgen är en perfekt inramning för Dark Tranquillitys mjukhårda metal. Många låtar i kvällens set är tagna från senaste albumet Atoma som kom 2016 men Dark Tranquillity plockar också ett antal gamla godingar som till exempel Miserys Crown och Terminus (Where death is most alive) från albumet Fiction (2007).

Mikael Stanne, allt med honom är bara att älska rakt upp och ner. Hans hjärtevärmande framträdanden där det aldrig känns som att han är ute efter att ta plats själv, hans varande som frontman lyfter fram de andras styrkor och därigenom är han också bandets självklara mittpunkt. Och ingen kan growla med en sådan artikulerad intensitet som Stanne, med en melodi och frasering i det grova growlet som få andra behärskar. Sen har han alltid varit en god skönsångare också. En egenskap som förstärkts genom åren. På senaste albumet Atoma briljerar rensången, inte minst i de två bonuslåtarna The Absolute och Time Out of Place. Och på konserten får vi njuta av bådadera. Publikkontakten är både intensiv och nära; allsång ljuder i många av låtarna och Stanne är ända nere i publikhavet och låter sig omslutas av fansen. Det är gôtt att se.

Utöver kärntruppen med Stanne på sång, Anders Jivarp på trummor och Martin Brändström på keyboards återfinns för närvarande Johan Reinholdz och Christopher Amott på gitarr samt Anders Iwers på bas. Dark Tranquillity spelar sig runt i Europa nu i sommar och under hösten väntar en turné i Nordamerika tillsammans med Amorphis, Moonspell och Omnium Gatherum. Bandet räknar med att gå in i studion tidigt 2019 för att spela in uppföljaren till 2016 års Atoma.