Explosivitet och exakthet från norr

Raised Fist, Borgholm Brinner, Borgholm

Explosivitet och exakthet från norr

Recenserad av Amelie Schenström | GAFFA

Luleåbaserade Raised Fist är ett band som varit aktivt sedan 1993 och som numera är ganska sparsamma både med liveframträdanden och vad gäller skivutgivningen. Senaste albumet From The North kom 2015 och albumet innan dess, Veil Of Ignorance, sex år tidigare. Att få se dem live är en upplevelse som inte ska missas när väl chansen ges. I sommar har de gjort en spelning i Kanada (Montebello Rockfest) i juni och en i Finland för någon vecka sedan (John Smith Festival). Och nu är de på Öland och Borgholm Brinner.

Hardcorebanden brukar vara explosiva i sina liveframträdanden, och i den ligan är Raised Fist kanske en av de främsta bland likar. Hela bandet bjuder på en kraftfull scenshow och mest av alla exploderar sångaren Alexander Hagman i en ohejdad kaskad av hopp och lopp över scenen. Musiken är också av den explosiva arten och det som på skiva kan vara både starkt och mjukt transformeras live till en rått framrusande ljudkaskad i ett väl organiserat kaos.

Until The End och In Circles ("spring gärna in i cirkeln här nu, men glöm inte att ta dig utanför dina cirklar i livet!" uppmanar sångaren) är ett par av låtarna som framförs från senaste albumet From The North men bandet spelar också äldre material som Working On Wood från 2001 års Ignoring The Guidelines, vars text Alexander Hagman alldeles särskilt ber oss att läsa och ta till oss. Och det är, som alltid, väl värt att lägg några extra minuter på Raised Fists texter. Setet avslutades med en lysande och känslofull Friends And Traitors från Veil Of Ignorance.