Svärtan lyser stark och vacker över medeltidsborgen

Satyricon, Borgholm Brinner, Borgholm

Recenserad av Amelie Schenström | GAFFA

Norsk black metal är ett kanske något oväntat inslag på In Flames festival i Borgholm, men icke desto mindre ett trevligt sådant som visar sig funka hur bra som helst i mixen med döds, hardcore, rock och vampyrmetall. Ett gemensamt intresse norrmännen i Satyricon har med arrangörsbandet utöver musiken är de båda sångarnas intresse för god dryck; Anders Fridén brygger öl och Sigurd "Satyr" Wongraven brygger sitt eget namnade vin.

Satyricon är en av de norska svartmetallgrupperna som bildades i början av 90-talet när genren växte sig stor i vårt västra grannland. Idag består bandet av vokalisten Satyr och trummisen Frost (Kjetil-Vidar Haraldstad). Med sig till Borgholm har de ett gäng ytterst kompetenta livemusiker.

Trots eftermiddagens sneda solstrålar lyckas musikens svärta förtjänstfullt tränga bort ljuset och vi förs in i Satyricons sofistikerade mörker. Detta är så skickligt, så rått och samtidigt så oerhört elegant som endast norsk svartmetall av allra bästa kvalitet kan vara. Satyricon går på scen som andra band för dagen och borggården är ännu inte lika full som den ska bli senare på kvällen, när tillställningens arrangörer och huvudband In Flames ska avsluta hela festivalen, men det visar sig att den ändå högst ansenliga skara som valt att vara där vet vilket guld vi har framför oss på scen.

Låtvalet inför kvällen är ganska publikfriande, och det är gott så. Tre låtar från senaste plattan Deep Calleth Upon Deep som kom i höstas och därutöver ett knippe numera klassiska svarta Satyriconpärlor som Black Crow On A Tombstone från The Age Of Nero (2008) och - naturligtvis - Mother North från 1996 års Nemesis Divina. Publiken är med på alla noterna och på uppmaning från Satyr får man även till en riktigt hyfsad mosh pit. Utmärkt jobbat av både publik och band.

Betyget här är nästan i underkant. Detta är en konsert som vi som var där kommer minnas länge.