Musikpedagogik utan pekpinnar

Public Service Broadcasting, Storsjöyran, Östersund

Musikpedagogik utan pekpinnar

Recenserad av Anders Nilsson | GAFFA

En konstnärlig ambassadör för Storbritanniens motsvarighet till public service, är indie-konstellationen med det passande namnet Public Service Broadcasting. Det är tre propert klädda gentlemän som tar plats i Storsjöteaterns salong, som i deras regi omvandlas till en biograf inför en sittande publik. Showen går ut på att tonsätta de rappa montagefilmer som projiceras på en duk i mitten av scenen. All musik är instrumental och framförs bland annat med trummor, keyboard, bas, banjo, flugelhorn, loopar och slagverk, samt samplingar av tal som vävs in i musiken. Röster från radio, teve och film fyller en berättande funktion, med klipp från public service-material som numera finns tillgängligt för allmänheten tack vare det brittiska filminstitutets digitaliseringsarbete. Fraserna används ibland som små "hookar", som i Go! om Apollo 11-färden, med arkivmaterial från NASA. Låten är hämtad från The Race for Space (2015), som uteslutande behandlar rymdkapplöpningen under kalla kriget. Svängiga Gagarin från samma platta, om den första människan i rymden Yuri Gagarin, strösslar ut röstsamplingar på lika medryckande sätt.

PSB har auran av anställda på 1980-talets Utbildningsradion, som i hemlighet bildat ett krautrockband. Ja, det är faktiskt så charmigt nördigt som det låter, oavsett om det handlar om walesiska kolgruvearbetare, kvinnorörelser eller flygplanet Spitfire som användes av de allierade under andra världskriget. Det blir uppenbart att bandets finurliga varianter av rock förstås bäst i sitt rätta forum. Det skulle nämligen kännas fattigt att "bara" lyssna på musiken utan att ta del av resten så som det är tänkt. Att alla bandmedlemmar använder sig av pseudonymer, är som för att framhålla verket före deras personer. Därför blir det visuella extra viktigt för helhetsintrycket. Bildsnuttar från gamla propaganda- och informationsfilmer kanske inte är det sexigaste man kan tänka sig, men med tanke på att de är skräddarsydda för ändamålet blir det något annat än om trion bara hade spelat till låtarnas befintliga musikvideor.

I en föränderlig värld kan gammalt stoff få ny relevans över en natt. Istället för att vältra sig i folkhemsnostalgi vill Public Service Broadcasting förmedla historia för att finna nya meningar idag. Det är inte för inte som debutalbumet heter Inform-Educate-Entertain (2013) – det informativt underhållande är ett lyckat koncept, som vore de gerillapedagoger i statens tjänst.