x
Svenskättling skolar om Yranpubliken

Lissie, Storsjöyran, Östersund

Svenskättling skolar om Yranpubliken

Recenserad av Anders Nilsson | GAFFA

Inbitna Twin Peaks-fans lär känna igen amerikanska Lissie, då hon inför kultseriens tredje säsong handplockades av David Lynch för att medverka med låten Wild West. Annars är hon inte alltför känd i Sverige, men desto mer populär i Norge. Om detta berättar hon för Yranpubliken, som under kvällens gång tilltar stadigt. Kuriosan att singer/songwritern är svenskättling med rötter i Kramfors minskar inte entusiasmen – folk nickar allt svängigare i takt med musiken, ett nog så starkt känslouttryck för svenskar som vill visa vördnad och uppskattning.

Med sig har Lissie fyra musiker i traditionell rocksättning, inklusive klaviatur. Det blir än mer Alanis Morissette-esque när hon själv lirar elgitarr, som i stökiga Shroud, som i sitt manglande outro låter 1996 snarare än 2016 när den släpptes. Lissies röst är en klar kontrast till den nordiska, Spotify-optimerade sångstil som tenderar att kliniskt skala ned alla former av dynamik. Den amerikanska skolan märks i exempelvis Blood & Muscle, en mäktig, pianobaserad historia från nya albumet Castles (då låtens tonart är sänkt live, blir det mer tryck i sången jämfört med studioversionen). Shameless med sitt anti-kändishetsbudskap och countrypoppiga Sleepwalking, konsertens kanske mest lämpliga bilåkarmusik, är andra exempel på det fina låthantverk som genomsyrar en diskografi om hittills fyra fullängdare.

Mersmaken är uppenbar. Lissie bör välkomnas tillbaka snarast. Vi behöver fler långväga återvändare att ruska om oss hemmablinda.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA