Röj med en av Sveriges bästa metal-röster

Engel, Skogsröjet 2018, Rejmyre

Recenserad av Amelie Schenström | GAFFA

Engel blir bara  bättre och bättre. Och bättre. Ända sedan bandets bildande 2005 har de turnerat flitigt runt om i Europa och de är nog ännu mer uppskattade på kontinenten än här hemma i Sverige. Kanske kan årets nysläppta platta göra att de uppmärksammas fullt efter förtjänst även i sitt hemland.

Live är bandet stort i sitt kompakta fyrmannaformat. Det var längesedan grundaren och gitarristen Niklas Engelin (även i In Flames) regelbundet spelade på konserterna men han finns ännu med i bakgrunden som låtskrivare, gitarrist och producent på skivorna. Med originalmedlemmen Marcus Sunesson på gitarr tillsammans med basisten Steve Drennan och Oscar Nilsson på trummor, och med Mikael Sehlin bakom micken har bandet utvecklat sitt sound alltmer under senare år. Sehlin, som anslöt till bandet 2013 och även är vokalist i Degradead, har en röst som spänner över skönaste skönsång till djupaste growl. En av Sveriges bästa och mest kompletta metal-röster just nu. Det ska erkännas att Sehlin håller igen lite på de höga tonerna live, men trots det bräcker han ändå det mesta.

På Skogsröjet blandar Engel friskt från sina skivsläpp, med en viss övervikt mot de två senare, där Sehlin också är originalsångare. Men de gräver också djupt i låtskatten och bjuder på en goding som Casket Closing från första albumet Absolute Design från 2007. Från senaste plattan får vi finfina liveversioner av The Darkest Void, Book Of Lies, As I Fall och The Condemned. Jag hade gärna sett ännu fler låtar från denna platta framföras, som den underbara titellåten Abandon All Hope där Sehlins röst på spännande sätt både utmanas och utmanar. Men en festivalspelning ska såklart innehålla en del hits som har samlat lite mer tid på nacken också, så naturligtvis bjuds det även på till exempel Sense The Fire från 2010 års Threnody.

Trots speltid tidig eftermiddag, tokvarmt (denna sommar!) och skinande sol är publiktillströmning och publikens gensvar över förväntan bra. Det röjs rejält medan svetten strömmar. Många positiva kommentarer hörs runt om i publikhavet även från icke tidigare frälsta.

Trots att mycket "större" band och artister spelade senare under kvällen var Engels konsert en av de starkaste på Skogsröjets första dag.

MEST LÄST: Rockfans sprider skräck i Halmstad