Hugger fram pärlorna i gnistrande ljusshow

HammerFall, Skogsröjet 2018, Rejmyre

Recenserad av Amelie Schenström | GAFFA

Bomber och granater, nu blir det ljusshow och hammarslag över Rejmyre och Hunn när HammerFall bjuder upp till tung och hit-fylld power metal-konsert! Nästan ingen behöver oroas att inte få sig till livs åtminstone någon av sina storfavoriter när bandet bjuder på en kavalkad med många av sina allra mest populära låtpärlor. Riders Of The Storm, Dethrone and Defy, Last Man Standing, Threshold och Let The Hammer Fall bland andra. "Hela" Legacy of Kings-plattan (1998) klaras också av i ett enda långt medley och i avslutningen får vi både Hammer High och Hearts on Fire.

Gällande scennärvaro och professionalitet hos detta ett av Sveriges genom tiderna största metalband finns inget som helst att klaga på. Grundaren, gitarristen Oscar Dronjak fyller tillsammans med sångaren Joakim Cans scenen med sin närvaros kraft. Ändå tar det en stund innan det riktigt helt klaffar mellan band och publik. Cans får jobba lite extra. Till slut blir det ändå den glädjefyllda samvaro som vi inte mindre än väntar av oss denna tillställning.

HammerFall grundades 1993 av nämnde Dronjak och även andra musiker från flera av våra internationellt stora band var med på ett hörn i bandets barndom, såsom Jesper Strömblad (CyHra, ex-In Flames) samt Niklas Sundin och Mikael Stanne, båda nu i Dark Tranquillity. Det var dock först ett par år senare när Cans rekryterades som sångare som det blev riktig fart på bandets aktiviteter och första plattan Glory To The Brave kom 1997. Sedan dess har det blivit ytterligare nio album, det senaste 2016. Joakim Cans och flera andra från bandet har deltagit i TV-program som Körslaget och Fångarna På Fortet men det har föga med HammerFalls musik att göra. Cans berättar under konserten att ett nytt album beräknas anlända nästa år.

HammerFall har en smått fantastisk karriär bakom sig och den tycks inte avta nämnvärt. Bandet gör vad publiken väntar sig på Skogsröjet och det är absolut inte fy skam på något sätt. Ändå är det ingenting som sticker ut på något speciellt sätt. En bra dag på jobbet, men ändå en dag på jobbet.

MEST LÄST: Rockfans sprider skräck i Halmstad