Travis Scott
Astroworld

En glädjetur som är svår att ogilla

CD / Epic
Utgivning D. 2018.08.03
Jonathan Sindihebura

Det går att ifrågasätta längden på denna berg-och-dalbana. Som flera andra rap-utgivningar det senaste året får man som lyssnare känslan att artisten skulle ha vunnit på en mer rigorös redigering. Det som däremot inte ens behöver komma på tal, som fan av Travis Scott, är det betydande steget man märker att han tar in i en ny kategori av musikskapare. Med egensinnet han alltid har gett oss glimtar av men som aldrig har varit så här tydligt, har han nu skapat något som välkomnar oss in i en originell ljudvärld.

La Flames ljus som producent och som denna fiktiva världs energigivande stjärna blir klarare efter några lyssningar. Han måste ha coachat Frank Ocean och Swae Lee, bland andra, på ett väldigt genomtänkt sätt för att kunna skapa denna oförglömliga atmosfären. Pysslandet med gästerna påminner om hur mentorn Kanye West har gjutit med Justin Vernons röst på sina låtar genom åren. På tal om Kanye – artisten som gärna ändrar i låtar efter släppet – hoppas vi alla att Travis twittrar “Ima fix Yosemite” och korrigerar Navs vokaler på spåret så snabbt som möjligt. Utöver det är det väldigt felfritt och förvånadsvärt robust i produktionen.

26-åring har på fem år inspirerat till ljudet på ett av seklets mest polariserande album (Yeezus) och nu slagit en egen väg som vid varje litet hörn förvånar med oväntad underhållning. Allt inräknat är de tre första spåren förmodligen den heligaste treenigheten på skivan, men även efter 40 minuter är det svårt att slita i från sig hörlurarna när låtar som 5% Tint och Can’t Say kommer igång.