x
Blood Orange: Negro Swan

Blood Orange
Negro Swan

Ett lika urbant som sympatiskt porträtt av samhällets orättvisor

GAFFA

Album / Domino
Utgivning D. 2018.08.24
Recenserad av
Jonatan Södergren

Sist jag besökte den mysiga pizzeria/mekotek-crossovern Rost vid Wollmar Yxkullsgatan sade jag till min musikskribentkollega David Hagen att jag tyckte Blood Orange var samtidens arvtagare till Prince. När jag ögonblicket senare plockade upp mobiltelefonen slogs jag av nyheten att Prince just gått bort. 
 
Ska inte jinxa den här recensionen med att säga att Dev Hynes påminner om den ene eller den andre, men genom att zickzacka sig igenom musikhistorien och ett axplock av influenser från såväl R&B som pop till noga utvalda samplingar lyckas han skapa ett säreget och unikt uttryck mycket tack vare att det känns ödmjukt, personligt och politiskt på en och samma gång.
 
Med den senaste tidens samhällsutveckling i åtanke är det knappast konstigt att det flödat över med musik som angränsar det plakatpolitiska. De album som faktiskt lyckas skildra samhällets orättvisor blir desto viktigare; både 2016 års Freetown Sound och uppföljaren Negro Swan är just sådana album.
 
Det är överlag lite mindre funkigt driv än på något av de tre tidigare Blood Orange-albumen samtidigt som touchen av hiphop är betydligt mer påtaglig, men Negro Swan känns också som en helt naturlig uppföljare till Freetown Sound, där det varma, urbana soundet blandat med monologer, nästan som små noveller om olika typer av förtryck och segregation, smyger sig in mellan låtarna.
 
Negro Swan är ett lika urbant som sympatiskt; lika viktigt som personligt porträtt av dagens orättvisor som får oss att drömma om ett mer öppet samhälle.

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA