Lite som ett Arcade Fire på lugnande

Grizzly Bear, Azalea, Way Out West

Lite som ett Arcade Fire på lugnande

Recenserad av Josefi Jönsson | GAFFA

Med ett riff klingande av Tame Impala sätter Grizzly Bear årets första prägel på Azalea. I den gassande solen har det samlats en gedigen skara festivalbesökare som nu sorlar lika högt som gitarrerna och trumslagen ekar över festivalområdet. Och det är ungefär den typen av stämning som komma skall att sätta sin prägel på nästkommande timme.

RECENSION: St. Vincent på WOW: "Kaskadspyor och imponerande uppvisningar"

De första stegen är lugna och försiktigt trevande, någonting som blir en extrem kontrast när låtarna som spelas påminner om Arcade Fire och deras The Suburbs. Men Grizzly Bear är på inget annat plan som Arcade Fire. Det finns ingen falsk marknadsföring, inga PR-trick eller någonting som överhuvudtaget sticker ut märkbart mycket. Uppe på Way Out Wests näst största scen står fyra pretty casual killar och lirar sin musik. Ibland blir det nästan så pass casual att scenområdet känns som om de snarare befinner sig i en stilla lounge.

Och loungekänslan verkar ha snappats upp duktigt av klungan framför scen. Halvvägs in i timmen stampar två tjejer studsande runtomkring varandra i takt till trumslag. Andra omkring de vajar långsamt i takt till bandet och inte ett enda bekymmer tycks infinna sig inom hundra meter av området. Speciellt inte när de inledande tonerna till Two Weeks letar sig genom luften. Tillsammans med bandets frontman Ed Droste är en något lågmåld men fortfarande en allsång ett faktum.

Det blir den stämning som sätts framför Azalea denna soliga torsdagseftermiddag. Där varje leende som skymtas i publikhavet tyder på en genuin glädje att vara där i solen och festivalvimlet. Om än det egentligen är en ganska ospännande spelning rent händelsemässigt, så är det precis vad publiken suktar efter denna första dag. Det blir en samstämmig feelgood-situation som avslutas med ett från Droste lika självklart som omtänksamt "Stay hydrated!"