Patti Smith förblir relevant

Patti Smith , Flamingo, Way Out West

Patti Smith förblir relevant

Recenserad av André Spång | GAFFA

Det uppstår alltid en viss oro när artister av Patti Smiths art ska ställa sig på en scen, artister som är till åren gångna, och i Patti Smiths fall tillhör musikkanon. En vill gärna se på Patti Smith som ett levande monument, en konstant. Därför vill vi inte mötas av en artist som förlorat relevansen, som tillhör dåtiden. När Patti Smith kliver upp på Flamingoscenen är hela hennes uppenbarelse självklar, hon visar på spelglädje, hon är avslappnad och trygg. Med Dancing Barefoot sliter hon till sig publikens uppmärksamhet och därefter är de i hennes våld.

Innan hon gör en utmärkt version av Midnight Oils Beds Are Burning aktualiserar hon med en mässande monolog om miljöförstörelse och där och då känns hon som Way Out Wests mest samtida artist. Hon innehar en mästerlig retorisk förmåga att stanna upp, brinna till och engagera publiken genom att bara öppna armarna och predika med sin raspiga stämma. Sen ler hon igen, presenterar sin son, Jackson Smith, och hyllar vinnarna av Nobels fredspris 2017 innan hon bjuder på en smäktande version av A Hard Rain's a Gonna Fall.

ARCTIC MONKEYS SÅGAS: Alex Turners hybris dödar Arctic Monkeys

Därefter försvinner Patti Smith iväg från oss, hon dedicerar en låt till Jerry Garcia och sneglande ser jag hur min yngre granne tar upp sin smartphone och febrilt letar sig in på Jerry Garcias Wikipediasida. Men Patti krymper avståndet med People Have The Power, hon eldar igång publiken med ytterligare övertygande brandtal. Hennes propagerande mot miljöförstörelse och främlingsfientlighet är budskap vi tar del av dagligen men hon har predikat dessa sanningar i flera decennium och skänker en betydande tyngd till orden. Patti Smith får spelningen att kännas intim, betydande och när hon presenterar Because The Night har många glömt bort att det faktiskt var den låten som förde dem dit.