Publiken är krutet, micken är stubinen och Brockhampton är elden

Brockhampton, Linné, Way Out West

Recenserad av André Spång | GAFFA

Jag såg delar av Brockhampton smyga runt på festivalområdet redan på eftermiddagen, frontfiguren Kevin Abstract såg avslappnad ut, laddad. Han gnuggade händerna när han leende cirkulerade runt Linnéscenen. Några timmar senare förstår jag vad det var han laddade för; det dröjer inte mer än 20 sekunder in i spelningen innan Brockhampton, med Abstract vid spakarna, sätter åhörarna i fullständig extas. Publiken är krutet, micken är stubinen och Brockhampton är elden. Bandet inleder med ett sådant tempo att man inte kan förstå vart detta ska sluta, på scenen står pojkbandet (det epitet Brockhampton ständigt vill kommunicera) och kastar ordet mellan sig som en glödande stafettpinne, marken skakar under Linnéscenens tälttak.

Bandet drar ner tempot för en stund, och bjuder in publiken med den allsångskompatibla Bleach. Runt omkring mig studsar folk i samma hastighet som bandet på scen, publiken fortsätter att strömma till.  De slentrianmässiga samtalen som brukar pågå längst bak även under de största konserterna är under Brockhampton utbytta mot fullständigt fokus. Sällan har Way Out West-publiken engagerat sig så mycket, jag ser till och med hur det spritter i Aftonbladets Markus Larsson.

Brockhampton står för både kvalitet och kvantitet. Med tre magnifika albumsläpp under 2017 har de mycket att ge, de tempoväxlar än en gång. Stundtals tar Kevin Abstract ett steg tillbaka, som när Russel Boring finstämt mässar fram refrängen i Face från albumet Saturation.

Solen går ner över Göteborg och det sprider sig en söt doft i festivaltältet när Brockhampton krampaktigt låter varenda låt avslutas i klimax. Som i ett mantra mässar Abstract ”You are now watching the best boyband in the mother fucking world” och just då är det väldigt lätt att hålla med.