Artist och band i högform

Timbuktu , Flamingo, Way Out West

Artist och band i högform

Recenserad av André Spång | GAFFA

När Timbuktu äntrar Way Out West samlar han upp västkustsvinden i ryggen, Damn spelar bort molnen och där bakom är det inget nytt under solen; Timbuktu och Damn har inte gjort en dålig spelning på tio år, Way Out West har gjort en bokning med kvalitetsgaranti. Timbuktu osäkrar Damn, skjuter ut funken och river igång det som han beskriver som sitt mixtape. Jason blandar och ger från sin, efter alla år, proppfulla låtskatt. Dödsdansen, Lasternas, Misstänkt släpps loss på Flamingoscenen och de sura minerna över det förskjutna insläppet är bortblåsta.

Timbuktu sjunger om Annie Leibovitz, sträcker sig efter Det Luktar Rök, ifrån 2003 och där infinner sig en liten skarv, för även om Det Luktar Rök svänger (för det gör den) är den inte av samma hit-kaliber som Annie Leibovitz. Man påminns om vad som har tagit Jason Diakité till den plats han är idag; texterna. För låtarna som spelas ifrån de tidigare albumen är av samma textmässiga kvalitet, det som tog Timbuktu till toppen var när han satte beatsen och musiken.

Damn är festivalens bästa kompband, tajta, vitala, energiska och till dagen klädda i vinrött skänker de ytterligare en dimension till Timbuktus låtar. Det svänger kopiöst uppe på scenen, funken skrapar mot soulen, poppen och old school-beatsen studsar mellan Slottsskogens träd och Damn står där och parerar varje skifte som en fäktare i högform. Damns Svante Lodén går till och med upp och lånar showen av Timbuktu innan han med ett leende tar ett steg tillbaka. Timbuktu passar även på att ta tillbaka Det Löser Sig ifrån Ebba Busch Thor efter att hon slaktat den i Så Ska Det Låta för att senare tillägna Fallskärm till sin dotter innan han sätter in dödsstöten med Resten Av Ditt Liv.

LÄS FLER RECENSIONER FRÅN WAY OUT WEST