Så Mycket Bättre-stämpeln håller henne i ett järngrepp

Miriam Bryant, Flamingo, Way Out West

Recenserad av Josefi Jönsson | GAFFA

I rosa skir tyllkjol, nättopp och med blommor i håret äntrar Miriam Bryant scenen genom en omväg förbi publiken. På skärmarna syns fotograferna kämpa för de bästa vinklarna av göteborgskan som välkomnar publiken med kramar. Hon är precis så jordnära som man kunnat föreställa sig och väl uppe på scen, när hon med spelad desperation undrar "var alkoholen är", även lika okonstlad. Men inledande Rocket ger henne ändå ingen raketartad start på eftermiddagen.

Att se henne live på Way Out West är ungefär lika spännande som att ha sett henne i TV-rutan. Vilket sett till att hon bjuder på den hittills finaste scenshowen och det mest stjärnspäckade kompbandet känns som bortkastad potential. Med delar från både The Royal Concept, Augustifamiljen och stjärnskottet Rhys som körsångerska har hon egentligen få odds mot sig. Även om sistnämnda allt för enkelt stjäl showen när Bryant ger henne chansen.

Efter en medverkan i Så Mycket Bättre är det oftast svårt att tvätta bort stämpeln som folklig – och Miriam Bryant är såklart inget undantag. Och i slutändan blir det uppenbart att det är därför en så stor klunga människor samlats framför festivalens största scen idag. Till och med efter besök av Markus Krunegård på scen, hintande om att en ny särskild någon kanske tagit plats i sångerskans liv och en oväntad svensk översättning av superhitten Black Car.

Beviset kommer i klustren av människor som sittandes på avstånd i gräset skvallrar öppet om vilken typ av artist Bryant är. Inte förrän huvudpersonen deklarerar att "nu ska jag spela en sån där låt jag gjorde för ett TV-program" blir det spring i benen på de som hittills nöjt sig med att iaktta på avstånd. När första tonerna av Allt Jag Behöver tar sig över festivalområdet släpper folket allt i sprinten mot scen. Och när Bryants enda spelning för sommaren avslutas med konfetti och Ett Sista Glas kommer det där Så Mycket Bättre-epitetet bli svårt att göra sig av med.

LÄS FLER RECENSIONER FRÅN WAY OUT WEST