Little Jinder har påbörjat sin pånyttfödelse

Little Jinder, Flamingo, Way Out West

Recenserad av André Spång | GAFFA

Det här är Little Jinders enda spelning i sommar, för första gången på många år är Jinder borta från turnévägarna och istället arbetandes på sitt nya album. Ändå känns Little Jinder alltid närvarande, anledningen stavas Instagram Stories. Little Jinders ständiga flöde av bilder, klipp och åsikter är som att läsa hennes biografi i realtid. Det är också genom denna kanal hon har hypeat sin wow-spelningen, hintat om gäster och betjänt sin ångest inför att gå upp på Flamingoscenen. Därför är det svårt att på förhand säga att man saknat Little Jinder, men när hon väl står där, påannonserar sig själv som ”Sveriges enda artist” och inleder med en plötsligt rockig version av Kvicksand känns det inte rätt att detta är sommarens enda spelningen, att hon berövat stora delar av Sveriges festivalpublik detta live-set.

Little Jinder har en pånyttfödelse framför sig, i åtskilliga intervjuer har hon berättat om avskedet till sig själv och kanske fick vi idag se en antydan till vad som komma skall. Jinder ger oss mer av allt. Hon är hårdare, råare mer utsvävad när hon framför Vem Har Cigg? och Vita Bergens Klockor. Den förstnämnda avfärdar hon skrattande som oseriös. Med ett visst avståndstagande mot sina tidigare verk, fyrar hon av sin nya singel Pinocchio, presenterar Lorentz innan de tillsammans sjunger en smäktande version av Heartbreaker.

Under Jinders konsert börjar avskedet mer och mer framstå som ett klokt beslut, hon har skickligt fulländat sina alster, nått deras fulla potential. Hon gör 2002 bombastisk innan hon glider över i en ännu mer bombastisk version av Ful Och Tråkig Tjej. Jinder skämtar vilt, babblar avslappnat mellan låtarna, tappar bort sitt stativ, hittar det igen innan hon gör kullerbyttor på det konfetti-fyllda scengolvet.

Ändamålet med Way Out West-spelningen för Little Jinder är att få ta på hetluften igen, känna spänningen. Spelningen är lika mycket för hennes egen skull, som för att kunna få möjligheten att ställa frågan: ”Hallå, ni har väl inte glömt mig?”. Och svaret från publiken är entydigt; ”Nej, hur skulle vi kunna glömma bort Josefine Jinder?”