Ingenting kan döda hennes vibe

Sigrid, Linné, Way Out West

Ingenting kan döda hennes vibe

Recenserad av Josefi Jönsson | GAFFA

Det mesta med Sigrid är egentligen så motsägelsefullt. Hon spelar på en av de minsta scenerna, även om hon utan tvekan hade fyllt ut en utav de större. Hon ser ut som vilken tjej som helst, men hon besitter en nästintill utomjordisk utstrålning. Men den största motsägelsen är ändå den som innefattar Raw-raden "I just wanna be pure. You know I'm terrible at putting up a show". En mening som inte kunde vara mer malplacerad än vad den är just här, just idag.

För där i tältet uppenbarar sig en av dagens just nu mest självklara hajparna i musikvärlden. Sigrid verkar kanske inte vara mycket för världen sett till varken kläder eller scenshow, men hennes närvaro väger upp för allt. I den späda kroppen gömmer sig en röst som närmast påminner om den hos Sia. Men med den stora skillnaden att hon inte på något sätt behöver göra sig till. I Sigrids fall är ljusa jeans och en enkel hästsvans mer än tillräckligt. Det är simplicitet i sitt bästa element just där och då.

Efter tre dagars festival önskar jag att jag kunde få lite av det den norska sångerskan verkar gå på. För rytmen ligger i blodet och mikrofonen sitter aldrig i stativet mer än några sekunder. Och visst smittar den där energin hela vägen ut i publiken. Inte en själ står still och ingen verkar heller kunna rå för det. När första tonerna av Don't Kill My Vibe ljuder är allsången dessutom ett faktum. Och ska man gå på känslan där i tältet kommer det vara rätt häftigt att kunna se tillbaka på denna spelningen. Att alla som var där fick chansen att se Sigrid innan alla andra ville ha en bit av henne. För det finns nog ingenting som kommer att döda hennes vibe.