Halvmedioker musik blir plötsligt bättre live

Lamix, Rådhusscenen, Musikens Makt, Luleå

Recenserad av Jonathan Sindihebura | GAFFA

När det verkar som att snittåldern på en spelning omöjligen kan vara högre än fjorton år går det inte att ignorera faktum att jag som ska recensera denna spelning i sådana fall är tio år äldre än de flesta här. Tio år verkar inte som ett speciellt långt tidsspann tills det börjar kännas problematiskt att stå där publikhavet gungar som mest, bland tjuvrökande prepubertala pojkar och twerkande fjortisar. Så jag backar och ställer mig i stället bland föräldrarna och farföräldrarna som rynkar perplext på pannan när kidsen lyder Lamix uppmaning “jag vill höra hela Luleå skrika Lamborghini”. Att döma från hans vår- och sommarturné var majoriteten av fansen här på Musikens Makt avsevärt yngre. Varken det eller andra vanliga scenproblem stör den numera rutinerade liveakten.

Att lyssna på Lamix musik är att tjuvlyssna på en artist som växer och hittar sin identitet. Det mesta är hoppingivande men för den delen inte alls klart och spikat än. Speciellt när det handlar om hur det egentligen ska låta när han försöker förmedla tunga historier med hjälp av den populäraste formen av popmusik. Att däremot se Lamix uppträda live är att vända på kuttingen. Låtar som annars kan kännas outforskande och mediokra kan ses ur ett nytt ljus. Självsäkerhet och energi är slagorden han utsänder sekunden han träder på scen och vare sig man gillar musiken eller inte är det onekligt att samma energi verkligen fångas upp och omsätts av publiken.

För en artist vars karriär är fortfarande är i sin begynnelse är det otroligt vilken kontroll han har över publiken. Det hjälper såklart att hans låtar streamades tiomiljontals gånger det senaste året, men skulle inte hans närvaro ha matchat dessa siffror (vilket händer oftare än man kan tro och önska) så skulle det inte vara samma oförglömliga konsert för ungdomarna i Luleå. Ett stort plus är det att han faktiskt sjunger sina låtar även när det går att slippa undan med hjälp av fuskiga knep – som många internationella artister använder. Man kan tycka att det är sorgligt när musikjournalistik börjar prisa musiker för att sjunga live, men det är den världen vi lever i.

Från Rådhusscenen i Luleå till Annexet i Stockholm där han ska öppna för namnet som är på allas läppar just nu, 6ix9ine, är det intressant att följa ett svenskt stjärnskott. Hoppas bara att musiken också växer och förbättras i takt med liveakten.