Karaoke med en AUX-kabel-DJ

Lorentz, Rådhusscenen, Musikens Makt, Luleå

Karaoke med en AUX-kabel-DJ

Recenserad av Jonathan Sindihebura | GAFFA

Det känns sällan ovärt att gå på en spelning när man väl är där och den sker på en gratisfestival, men det händer. När Lorentz kliver på Rådhusscenen iklädd Luleå HF:s hockeytröja är hans intentioner klara. Han tänker inte hymla om att han till varje pris vill skapa någon slags samhörighet mellan honom och publiken. I sig är inte det här något unikt, de mest konventionella scenuppträdanden förlitar sig på den här principen. I Lorentz fall finns det dock ständiga påminnelser om att det inte hade spenderats särskilt lång tid på att fundera över vad som bäst skulle göra den här relationen mellan artisten och publiken genuin.

Det blir en röra av forserade och inövade gester som säkert är menade att efterlikna något verkligt. Han må ha lyckats på andra scener men strålkastarna i den lilla parken i Norrbotten är inte starka nog för att dölja det artificiella i akten. I slutändan förstår man att Lorentz och Madi Banja har kommit för att sjunga karaoke till sina egna låtar, med en AUX-kabel-DJ som lika gärna hade kunnat spelat spåren från Spotify.

Paradoxalt nog är det artificiella i Lorentz musik det som attraherade de flesta av oss som kommit att uppskatta hans musik. Rösten, produktionen och situationerna fyllda av den överflödiga fåfänga han ofta sjunger om är några av elementen som tillsammans utgör en vattendelare mellan fans och hatare. Liveuppträdanden brukar dock vara situationer där båda sidorna kan mötas och ett tillfälle för många att ändra sin åsikt om en artist. Det är ändå något i liveformatet som gör att det skiljer sig från lyssnarupplevelsen i andra former. Det är just den där åtskillnaden som Lorentz försöker skapa i Luleå. Det är faktiskt försöket i sig som gör det mesta så fruktansvärt obekvämt och tillgjort.

Lorentz och hans medhjälpare tänkte uppenbarligen igenom den makalösa presentationen inför albumet Lycka Till. Hade det inte räckt med att fortsätta på samma estetik och tillämpa det på scen? Istället avslutar Lorentz showen med pseudo-charmiga orden “vi ses på efterfesten”, varpå ett par tjejer i publiken skriker som på beställning “vi är inte ens arton än”.