Viktiga budskap som skulle ha behövt mer omsorg

Maxida Märak, Strandscenen, Musikens Makt, Luleå

Recenserad av Jonathan Sindihebura | GAFFA

Maxida Märak är en uttalat politisk artist vilket betyder att hennes utmaning är olik många andras när hon förbereder en scenshow. Den prövningen är uppenbar och påtaglig när hon står på Strandscenen inför en av festivalens allra största publik i helgen. Man kan höra många av besökarna prata förväntansfullt om Märak, hennes ursprung och den svensk-samiska influensen i musiken.

Musik är just vad de flesta vill höra men uppträdandet blir en svår balans som ibland tippar över till föreläsning. Vad som gör det ännu svårare är nog också faktumet att det idag finns en särskild spänning kring många av de politiska och aktivistiska teman hon behandlar mellan låtarna, förmodligen på grund av valet. Det är samtidigt självklart att Märak ser en vikt i att tala ut om både verkligeheten och upplevelserna i just denna tid. Det patos som behövs för att behandla ämnena hon snuddar vid i mellanpartierna saknas dock alltför ofta, vilket skapar en disharmonisk puls från musiken till mellansnacket. För majoriteten av publiken blir dessa enbart pausmoment medan budskapet och tankeställarna skingras.

Intensiteten finns däremot att hitta i själva musiken. Endast två personer stod på scen: Märak och en dj. Två personer vars sammanlagda energi ekar starkt över stranden och igenom parken. Trots sångerskans och rapparens relativt korta diskografi finns ingen brist på material att framföra. När hon faktiskt uppträder dessa högst personliga men samtidigt effektfulla låtar är scennärvaron och skärpan omöjlig att missa.