Kämpar för att hålla peppen levande

Little Dragon, Popaganda, Stockholm

Kämpar för att hålla peppen levande

Recenserad av Simon Lundberg | GAFFA

Göteborgsbandet Little Dragon är en fascinerande grupp på så många vis. I studio skapar de ofta magi på ett unikt sätt. Jag har alltid fascinerats av de lustiga syntarna och en blandning av extrema känslor och elektronisk fest. Tyvärr är den känslan inte med bandet den här regniga eftermiddagen på Popagandas stora scen.

Det är verkligen inte så att bandet inte försöker. En del av charmen med konserten är just att sångaren Yukimi Nagano osar energi. Med slagverk i högsta hugg, kostymer i form av färgglada gummihandskar (?) och när hon helt plötsligt täcker sig med vad som närmast kan liknas vid en brudslöja i neon är intressant på ett positivt vis. Hennes fantastiska röst är här med närvaro – publiken fokuserar dock på mycket annat. En eloge till trummisen Erik Bodins ständiga hejarop på bred göteborgska.

MEST LÄST: P3 delar Jimmie Åkesson-roast – och kommentarsfältet svämmar över

Låtar som i studio är peppigt ösiga översätts inte till samma nivå live. Ett sådant exempel är Sweet som tyvärr inte lyckas höja stämningen. Däremot funkar klassiker som Ritual Union och hyfsat färska High, men peppen förblir ändå på låg. Kanske spelar regnet in en del för humöret, men bandet lyckas mot slutet av konserten ändå att lyfta stämningen. Ett felaktigt intro förvandlas till en positiv sak – Klapp Klapp får den där personliga kryddan som lyfter stämningen om än bara för en stund.

Tyvärr så infinner sig humöret alldeles för sent för att höja helheten. Känslan som finns där i vanliga fall är helt enkelt inte här. Jag är däremot helt säker på att det här bandet kommer bjuda på magi i framtiden. Det här var inte deras dag.