Joy visar vad Statement handlar om

Joy, Statement Festival, Göteborg

Joy visar vad Statement handlar om

Recenserad av Johanna Heed | GAFFA

De lårhöga stövlarnas blanka silver färgas blå i strålkastarna sken. Ansiktet är prytt av något slags självlysande clowninspirerat smink. På bräcklig skånska öppnar Joy med en cover på Coldplays Fix You. Jublet dånar och ska inte sluta förrän hon kliver av scenen en timme senare.

Det märks att Joy njuter av att spela på festivalens största scen, Whitney, i ett så speciellt sammanhang som detta ändå är. Hon röjer scenen så självklart att det trots med endast lite hjälp av rökmaskiner och konfetti utbryter en fullfjädrad konsertupplevelse med allt som hör till.

När introt till Kattliv rullar igång är dansgolvet ett faktum. Textraden “Jag må ha en pussy men är fan ingen” har nog aldrig varit i en mer passande kontext än här på Bananpiren på Statement Festival. Publiken är med på noterna, i dubbel bemärkelse, när de utan tvivel sjunger med i orden och jag tvivlar på att det finns någon i lokalen som står still, det går bara inte.

SENASTE: Nu blir Statement Festival bok

Men det är inte röj på scenen hela tiden. Efter att med Kattliv dragit in som en storm över publikhavet, växlar hon sedan ner och kör sin Puss. Fokus läggs nu istället på låtens starka text och budskap. Med smärta i rösten sjungs raden “Om jag velat må bra så hade jag gjort det idag antar jag” ut och att dansa känns inte helt rätt. Kanske hade detta kunnat bli Joys fall, men det uteblir när publiken mot slutet klappar igång tempot igen och dansfesten kan åter börja.

En tagen Joy slutar således inte att leverera och ropar ut till publiken att hon aldrig tidigare varit på en festival med så bra stämning och att hon måste få chansen att göra om detta. Publiken protesterar inte och när Joy med sina händer formar ett hjärta är åskådarna inte sena med att göra detsamma. Och där och då, undet strålkastarnas blåa sken, blir Joy och publiken ett.