Bjuder på guldkonfetti och igenkänning

Dolores Haze, Statement Festival, Göteborg

Bjuder på guldkonfetti och igenkänning

Recenserad av Johanna Heed | GAFFA

Med hårda gitarriff, en attityd så stor att den fyller hela lokalen och med texter som vill, precis som namnet på denna festival, göra ett statement, blir Dolores Haze självklara här.

I andra sammanhang kan många av deras texter säkert ses som uppseendeväckande, men här är det ingen som ifrågasätter vad det är som låtarna handlar om. Banana, låten som bandet släppte tidigare i år, handlar till exempel om oönskade dickpics. När låten spelas på Whitney-scenen fylls lokalen av jubel och skratt, kanske för att detta är en publik som kan känna igen sig, relatera till texten.

Groovy Nickz röst och charmiga danssteg bidrar till en busig stämning. En härlig kontrast till Lucky Lollo och Foxy Sagz kaxiga stone faces. Och det märks tydligt att de har lika kul som vi. “Det här är den bästa festivalen ever, vilken sjuk stämning”, skriker Groovy Nickz mellan låtarna och gensvaret från publiken lyfter taket.

Höjdpunkten på spelningen nås när Slynkören gästar på nysläppta Play Hard Fuck Hard Love Hard. I kontrast till tidigare låtar, såsom White House  och I Got My Gun, är den inte alls lika punkig och röjig. Med körens hjälp i refrängen slutar dock inte golvet att vibrera av publikens dansiga studs. När klimax nås i Touch Me regnar det guldkonfetti och Dolores Haze är från och med nu det coolaste så kallade tjejband jag vet om.

Tyvärr avslutas en grym spelning med ett ganska oklart slut. Bandet meddelar att sista låten är kommen, men sen när har en sista låt verkligen varit en sista låt? Men publiken har ingen tid att spilla, på scenen bredvid börjar Maxida Märak att spela och platserna framför hennes scen är begränsade. Med bara de allra trognaste åhörarna som står kvar framför scenen blir inklappet för Dolores Haze inget som får bandet att kliva upp på scenen igen. Lite tråkigt såklart, men samtidigt är jag och de andra som också står kvar och väntar inte snuvade på konfekten. Vi vet att det vi nyss såg, trots avslutet, kommer att bli svårslaget på årets Statement Festival.

LÄS FLER RECENSIONER FRÅN STATEMENT