Kings Of Leon
Only By The Night

KLASSIKERN: En cocktail av fågel, fisk men utan mittemellan

Album / RCA
Utgivning D. 2008.09.19
Alexandra Loven

2008 segrade Barack Obama i USA:s presidentval, OS anordnades i Peking och Kings Of Leon släppte sitt fjärde album i ordningen. Tre händelser som delade stora delar av världen i två läger. Nåja, nästan i alla fall.

Kings Of Leon har varit aktiva sedan 2000 och har släppt album på löpande band sedan 2003, men det var inte förrän ett halvt decennium senare som bandet i stort sett bytte skepnad, hittade sig själva och släppte något av värde i form av Only By The Night – ett av de bästa albumen som hänt (musik)världen sedan 19 september 2008 fram till idag.

”Gå utan mig om ni vill, det är okej” var den enda meningen som guppade runt i en nykläckt 18-årings hjärna tillsammans med brända hjärnceller och för mycket sprit i blodomloppet en ljummen junikväll på Peace & Love 2011. Detta strax efter att ens kompis vridit sitt knä ur led i ett slumpmässigt utvalt dike innan ambulanspersonalen bar bort henne och också strax innan undertecknad trodde att drömmen om att se bröderna Followill riva igång Sex On Fire var på väg rakt in i dödsfinkan utan att passera gå. Något som kort senare kom att ändras – inte polarens knä ur led, men drömmen i dödsfinkan. Så här tio år senare med lite … eller MYCKET perspektiv i bakfickan är det två väl utvalda minnen man tar med sig rakt in i 30-årskrisen – vilken dunderkonsert de bjöd på, men också vilken exceptionellt dålig kompis-roll man axlade.

Någon som bott under en sten de senaste tio åren kanske undrar varför Only By The Night cirka ett år efter albumets släpp hade sålts i mer än fyra miljoner exemplar och varför framgångssagan var så uppenbar? Kanske svarar man då att det beror på att plattan innehåller grundläggande beståndsdelar: melodi, rytm och harmoni – tre komponenter som åtminstone Wikipedia menar är avgörande för att musik ska kallas för just, musik. Enligt undertecknad behöver dock ett album också ha liknande egenskaper som ett maratonlopp för att intresset inte ska svalna, eller helt krasst – dö i förtid – det behöver finnas en uppstart, någon form av tydlig mitt och ett starkt upplopp. Tre väsentliga delar som givetvis Only By The Night innehåller. Plattans första spår Closer är den uppenbara uppstarten – mystiken är ett faktum och den lämnar en med stor nyfikenhet och förväntan över vad som komma skall. Plattans självklara mitt Sex On Fire och Use Somebody gör en varm i kläderna och lämnar både öra, hjärta och själ i harmoni när de driver albumet i precis rätt riktning – mot det berömda upploppet där Be Somebody slutligen blir den utvalde att ro hela skeppet … eller loppet i hamn.

Kings Of Leon är ett band som av uppenbara anledningar bör upplevas live inte bara på grund av ovan nämnda anledningar utan också på grund av bandets förmåga att skapa en show enligt konstens alla regler. Kanske, kanske är det trots allt de facto så att bandets tid är räknad och att de gjorde sin bästa spelning den där junikvällen på Peace & Love när Only By The Night fortfarande var färskt på både marknaden och i minnet. Men låtar som Sex On Fire och Use Somebody aldrig kommer att gå ur tiden.