x
Rhys: Stages

Rhys
Stages

Folk älskar sånt här så framtiden är ljus för Rhys

GAFFA

Album / Warner
Utgivning D. 2018.09.28
Recenserad av
Jonathan Sindihebura

Det är kanske lika bra att strunta i artigheterna och medge att det inte finns något extraordinärt med Rhys musik. Inget egenartat vare sig i de enskilda låtarna eller i debutalbumet som helhet. Ingen egenskap som förmedlas genom texterna eller genom sättet på vilket rösten används är märkvärdig. Kompositionerna påminner vissa stunder om allestädes närvarande ljud som man inte kan undvika att höra, på en mataffär eller i en tandkrämsreklam. Året är 2018 och hissmusiken som du hör spelas på lägsta volym på väg ner från ditt hotellrum är förmodligen Stages.
 
Med det sagt är Rhys inte alls någon posör eller bedragare. Hon påstår sig inte vilja göra något djupare än formelriktig radiopop. Däremot har hon i intervjuer pratat om musiken som präglade hennes formativa år, och den mångsidighet som hörs i den musiken verkar inte ha inspirerat något här på hennes första album.
 
Produkten blir istället det förväntade resultatet av att sätta en medelålders producent med renommé tillsammans med en 20-åring i en studio för att försöka skapa "en stjärna". Jörgen Elofsson må ha vetat vad Britney Spears och Kelly Clarkson behövde för att briljera men det går att ifrågasätta huruvida han är rätt person för att hitta Rhys konstnärliga uttryck.
 
Siffrorna talar dock för sig själva, det hon gör tilltalar onekligen massorna. Så varför lägga sig i när det lyssnare vill höra är en plattityd som upprepas in absurdum i refrängen till någon slags EDM-härmande musik.

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA