En kamp in i det sista

Säkert!, Liseberg, Göteborg

En kamp in i det sista

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Vissa artister vill inte prata om sina texter. De vill inte skriva lyssnaren på näsan. Andra skriver så realistiska rader att de fungerar som dagboksanteckningar. Du som lyssnar kan relatera men historien är redan skriven och tillhör författaren. Annika Norlin är en sådan artist. I mellansnacken på den här turnéavslutningen går hon så sakteliga igenom hur låtarna kom till. Om situationer som har satt sina spår så djupt att hon tvingades bearbeta dem med kreativitet. Och det är bara så genuint att man ställer allt vid sidan och lyssnar.

Annika är sjuk ikväll, väldigt sjuk. Men hon ger sig inte och det känns som en kamp in i det sista. Det är lätt att tycka synd om Annika men samtidigt ger hennes handikapp konserten ytterligare en dimension. Nu krävs det ännu mer för att nå ut. Ännu starkare känslor. Ibland står hon som apatisk bakom micken och ibland kommer de där utbrotten som gör att allt sätts på sin spets. Och hela den här slitna, trötta, sjuka men kärleksfulla karaktären går hand i hand med musiken.

“Det får ta sin tid det här ikväll. Vi har inte bråttom.”

Låtlistan är exemplarisk. De mer uppstudsiga delarna från Säkert får stå vid sidan. Fokus ligger istället på låtar som är som gjorda för livescenen. De som klättrar upp mot monumentala avslutningar. Den fantastiska folkpop-dängan, och Waterboys-flörten, Influensa är en favorit som dyker upp tidigt under spelningen. Allt Som Är Ditt med sin nästan shoegaziga passage mot slutet blir till en mörk och dyster dans med ett förbannat crescendo. Dansa Fastän därefter är förlösande. Politiska Fredrik följs av ett brinnande tal om allas lika värde. Med Arktiska Oceanen skiftar bakgrunden till nåt som kan jämföras med EP:ns oerhört vackra omslag. En episk inramning. På Isarna hör vi det perfekta samarbetet mellan alla popgenier som står bakom Annika Norlin. Funky Nassau är förmodligen kvällens stora höjdpunkt och återigen leder Annika Norlin oss in i det hela genom att förklara historien bakom låten. Det är inte helt lätt; att göra en längre presentation av ett stycke blir gärna plumpt och för mycket. Här blir Annikas tankar en tillgång – som givande extramaterial. Den här kvällen bär på många vackra ögonblick mellan raderna. Tyst Nu är det definitiva slutet.

Men hur fin den här turnéavslutningen än är så känner man dysterheten. Det är slut nu och syndafloden kommer i form av ett galet regn. Här står vi med hjärtat i handen och vill älska och känna oss älskade, men samtidigt är vi i en bubbla och dansar vidare fastän hjärtat brister – medan svinen vinner. Allt runtomkring oss förskjuts och vi har tappat kontrollen. Och när den där bubblan går sönder försvinner också hoppet.

Men det är ju som det är. Tack för en stund av lugn och ro, Annika. Nu tar den värdelösa verkligheten vid igen.