Seinabo Sey
I'm A Dream

Det är svårt att prata om annat än denna röst

Album / Saraba AB
Utgivning D. 2018.09.07
Jonathan Sindihebura

Seinabo Seys självkänsla verkar har växt sig mycket starkare sedan debuten tre år tillbaka, då hennes röst skakade inte bara om landet utan den engelskspråkiga världen i allmänhet. Medan Pretend var ett popalbum där Seinabo ofta fick lov att leka i barockmiljöer, är den här andra fullängdaren en fräsch och modern tagning på R&B; tydligast på låtarna Never Get Used To och Good In You.

Sångerskan gör det dock svårt att prata om något annat än hennes röst genom albumet. Ta till exempel det som händer på My Eye där hon tar lyssnaren på en flygtur med hjälp av en genialisk uppvisning av arpeggios med den sköraste och varmaste tonen hon kanske någonsin har använt. Nivån och riskerna som tas – varsamt men säkert – påminner inte om mycket hon har gjort tidigare. Samtidigt är I’m A Dream mycket mer än bara gymnastikövningar i sångform.

Det är när hon snuddar på ämnen som ensamhet, skönhetsideal, hennes dubbla etniska rötter och en och annan efemär förälskelse som Seinabo verkligen håller grepp om ens uppmärksamhet. Övrigt lämnar hon dock mer att önska när det gäller att knyta samman allt till ett övergripande tema eller till en sammahängande beskrivning av vad hennes personliga observationer egentligen är. Att dessa 30 minuter bara hinner innehålla korta segment som hade kunnat utvecklats till något mycket mer utfyllt är i slutändan svårt att ignorera.

Med det sagt är det på en låt som Breathe som sångerskan och låtskrivaren utsänder en enorm positivitet och till sist visar upp att hon sällan lämnar någon oberörd.