Full jäkla dårskap

Tekashi 6ix9ine, Hovet, Stockholm

Full jäkla dårskap

Jag vet inte riktigt vad det är jag bevittnar. Det är lika kefft och konstigt som det är underhållande. Brooklynrapparen Tekashi 6ix9ines framträdande balanserar mellan något slags ursinnig genialitet och full jäkla dårskap.

När den 22-årige huvudpersonen kommer in på scenen så går han inte ut som någon annan Ed Sheeran. Nej, han spurtar in och kastar sig ut i publiken som en påtänd regnbågslax. Han spenderar lika mycket tid sprattlandes bland publiken som på scenen. De gånger han ändå står på scenen så blandar han de otroligt korta utbrotten till låtar han har, som körs playback, med konstiga mellanspel och förvirrat snack. Stundom andas han som en lungsjuk, sluddrar flera gånger fram att han druckit sig full innan spelningen. Tillställningen avlöper i enlighet med cloudrappens genreöverskridande lån från stilar som punk och hardcore. Moshpits, stagediving och crowdsurfing – you got it. Men om cloudrappen i allmänhet präglas av ett slags dimmig och slött knarkigt tempo så jobbar Tekashi med en punkig och förvriden trap i furiöst tempo.

MEST LÄST: Biljettgigant avslöjad – så tjänar de på andrahandsmarknaden

Om vi ska prata om någon form av dropp i det här sammanhanget så kommer den alltid i början av varje låt. Samtliga låtar startar som en explosion med Tekashi hest skrikandes och springandes med höga knän från ena scensidan till den andra. Med sig på scenen har han ett helt gäng rappare, slött dansande polare (?) och en DJ som försöker hålla någon typ av styrsel på detta kaos. Dessutom står det ett gäng med meet-and-greet-fans på scenen, som ser ut som de som inte vågar dansa på skoldisco.

Tekashi skulle dykt upp i Stockholm redan den 6 september. Han kom inte. Någon anledning gavs aldrig och den Instagrambenägne Tekashi verkade istället festa i hemstaden New York. Då skulle han uppträtt på Annexet, nu är konserten flyttad till det betydligt större Hovet. Och denna islada är i största laget för Billboard-prenumeranten. En i hans crew ropar att det är 7 000 på plats. Nja, tveksamt. Samme kille svamlar sedan i micken om att han är sugen på att spöa någon. Och Tekashi kallar någon i publiken för ”faggit”. Sedan smäller det av en massa pistolskottsljud.

Den kontroversielle rapparen har rånats, flertalet gånger hotats till livet och ägnar mycket av sin tid åt att förarga gängmedlemmar via sitt populära Instagramkonto. Han har även dömts för sexuellt utnyttjande av minderårig, en händelse som utspelades när han var 18 år.

Några ungdomar sittandes bakom mig ritar varandra i ansiktet, kopierar de tatueringar Tekashi har över hela nunan. Hela lokalen tokjublar när han hyllar den framlidne XXXTentacion. I slutet av konserten har rapstjärnan bara kalsonger och strumpor på sig.

Jag vet inte vad det är som händer. Runtomkring mig. I världen. Men Tekashi är en artist för den här tiden. Och kanske finns han kvar även om några år. Om inte hälsan eller levernet tar hans liv.