Perfekt komponerad soulpop av en blivande stjärna

Albin Lee Meldau, Debaser Strand, Stockholm

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

30-åringen från Göteborg skapar musik lite som man gör en pizza: istället för tomat och ost är basen pop och soul, och istället för att toppa med skinka, champinjoner och några oliver väljer han blues, reggae och electronica. Och resultatet är oerhört läckert - som en pizza från Napoli jämfört med den man får hos lokala pizzabagaren runt hörnet.

Ingredienserna är således traditionella, men både förstklassiga och välkomponerade på hans debutalbum About You, som utkom i början av sommaren. Lite sen i starten måhända, eftersom han närmast är en veteran: började göra musik när han var 12 år, startade sitt första band som 18-åring och sedan dess har varit både gatumusikant och bröllopsunderhållare.

Eller så var det bra att vänta, för nu har han verkligen fått allt att stämma med en musik som är omedelbar att gilla. Albins i grunden smittsamma pop har starka influenser från 60-talets soulgiganter som Otis Redding och Marvin Gaye (lyssna bara på Till The Sun Comes Around Again och I Beg), men dippar även fötterna i sin samtid – en låt som I Need Your Love skulle inte skämmas för sig på ett dansgolv eller under en Summerburst-”konsert”.

Det allra bästa är dock att allt han gör är så genuint, så fyllt av känslor, kraft och inlevelse. Och det växer såklart live. När Albin kliver ut på Debaser Strands scen ser han visserligen ganska alldaglig ut i svarta jeans, vit t-shirt och glasögon, men så fort han öppnar munnen och sjunger ut är det gåshud för hela slanten. Det är närmast en skymf att några vill jämföra honom med betydligt blekare brittiska kollegor som James Blake och Sam Smith.

Meldau och hans eminenta fyrmannaband kör i princip hela albumet, och varvar med några låtar från de två EP:s som släpptes i fjol. Nånstans mitt i spelar han sin mest kända låt Lou Lou, men den hör faktiskt till de svagare låtarna på repertoaren. Då förstår ni kanske vilken skatt han sitter på.

Kanske är det också därför han ska vara med i långköraren Så Mycket Bättre, som sänds i höst. Eftersom så många fortfarande tittar på det programmet kommer Albin knappast att förbli den doldis han fortfarande är. Och det är verkligen inte en dag för tidigt!