Härlig stämning i grym miljö

Les Big Byrd, Jonas Lundqvist, Rönnells Antikvariat

Härlig stämning i grym miljö

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

Det är inte ofta man får chansen att se hyfsat stora namn spela i en liten bokhandel inför blott 100 personer. Men på tisdagen kunde man uppleva en intim afton med grabbarna i Les Big Byrd och popexcentrikern Jonas Lundqvist, som är stora fans av antikvariatet som för en haltande tillvaro på en av landets dyraste adresser, och därmed i behov av tillskott i kassan.

För det är som bekant rätt svårt i dagens digitala talboksklimat och driftsnåla internetbutiker att hålla igång en fysisk bokhandel, men Rönnells stretar ändå på. Ända sedan 30-talet har de funnits på samma plats, Birger Jarlsgatan på Östermalm i Stockholm. Omgärdade av lyxbutiker drivs butiken av ett gäng eldsjälar. Ingen är chef, alla har lika dålig lön, som Pekka Särkiniemi, evenemangsansvarig på Rönnells, säger.

Han är den som främst drivit på evenemangsverksamheten, eftersom det är ett sätt att rädda sig kvar på adressen. Många tycks också vilja ha dem kvar, det framgick inte minst i somras när en privatperson startade en insamling till förmån för butiken.

Men det är ändå en ständig kamp att hålla skeppet flytande, vilket var anledningen till stödspelningen. Både Les Big Byrd och Jonas Lundqvist har spelat på Rönnells tidigare och inser värdet av stället både som kulturscen och bokhandel.

Punkigt nog var det inget förköp, så kön ringlade lång utanför butiken. Men de som kom in fick verkligen valuta för sina pengar. Dels för en dubbelkonsert i unik miljö, med två av landets vassaste akter. Men också för det lika punkiga greppet att sälja öl och lådvin till självkostnadspris. Lite som det var förr i tiden, då band lirade på svartklubbar eller i källare, arrangerade av liknande entusiaster. Ibland var det bättre förr.

Les Big Byrd inleder aftonen med senaste singeln A Little More Numb innan de övergår till krautigare tongångar i Indus Waves. Jocke Åhlund i orangefärgat hår, typ Lou Reed anno 1974, är som vanligt i fokus och vevar friskt fram riffen, medan de övriga agerar stabil bakgrund. Efter hitten Two Man Gang avslutar de med Back To Bagarmossen och visar med eftertryck varför de är ett av de mer spännande banden just nu.

Sedan är det dags för den egenartade Lundqvist, som gör sin första spelning med sitt nya band. Han är ännu mer spretig och oförutsägbar än vanligt, som när han improviserar ur en bok han hugger på måfå ur bokhyllan eller då texten i Konstiga Restauranger byts ut och han istället sjunger om en i publiken som skickar SMS under konserten.

Han har en uppfriskande spontanitet som fler borde testa. En ny låt får vi höra också, vilket tyder på att nytt material är på gång inför höstens turné.

Det är trångt, mysigt, personligt, uppsluppet och – ursäkta franskan – jävligt roligt hela kvällen. Missa inte att gå till Rönnells på något av höstens arrangemang. Förutom intressanta författarbesök ska bland annat Iiris Viljanen, Testbild! och JH3 (före detta Bear Quartet-medlemmen Jari Haapalainens band) spela. Kommer säkerligen också att bli minnesvärt!