Hejdå

Slutet på en epok

Album / Warner Music
Utgivning D. 2018.10.05
Jonatan Södergren

“Du måste dö, bli fri.”

Jo, det är lätt att tro att Hejdå är något slags konceptalbum om alter-egot Little Jinders uppgång och fall. På sätt och vis kanske det finns en sanning i det, för även om Josefine Jinder försäkrar att hon kommer fortsätta med musik så markerar detta slutet på det som alltså nu ska mynna ut i födseln av något annat; det är dags att sudda ut epitetet “Little”, lägga självdestruktiviteten åt sidan och … kanske växa upp?

Sedan hennes första svenskspråkiga album släpptes för fyra år sedan har hon å ena sidan intagit tronen som någon sorts galjonsfigur för den senaste vågen P3-musik, men för recensentens egen del har Little Jinder också kommit att bli en trogen guilty pleasure som kontinuerligt släppt ifrån sig den ena bitterljuvt romantiska tragedin i popformat efter den andra om hur det är att vara 20-någonting i Stockholm.

Med detta sagt visar Hejdå inte på någon omkullvänd världsordning i Jinders universum. Solen går fortfarande upp i öst, det rör sig fortfarande om kärlekslåtar i dramatisk dagboksform som – om någonting – känns mer relaterbara än klyschiga. Eller är det kanske så att det ofta går att läsa in självupplevt trassel inom ramen för klyschorna?

Dessutom finns här några av hennes starkaste låtar hittills. Hearbreaker med sina klubbigt elektroniska drag kännetecknar en viss riktning på albumet, Hålla Handen där hon genom att sjunga om sig själv i tredje person ytterligare lyckas etablera sig själv som en semi-fiktiv karaktär, samt Mardröm som med sin svävande ljudbild och dynamiska refräng låter som låten hon alltid försökt skriva. Men den absoluta höjdpunkten är nog Deep City där hon med ett lika pulserande som ikoniskt sound målar upp en akvatisk stadsmiljö.

Vilken väg Jinder kan tänkas ta härnäst förblir en gåta, men vad som är säkert är att de tre svenskspråkiga albumen hon släppt ifrån sig utgör en epok.