Instagramvänligt vattenparty

Desiigner, Debaser Strand, Stockholm

Instagramvänligt vattenparty

Det 21-årige New York-rapparen har ett närmast paniskt leende klistrat över nunan. Hela konserten. Något fel på energinivån och spelad eller faktisk glädje är det knappast, trots att Debaser Strand är långt ifrån halvfullt. Desiigner är förhållandevis nykläckt i hiphoppens hönshus, men denna oansenliga publik måste vara ovanlig även för honom.

För vi snackar en artist med en största hit, Panda, som streamats drygt 750 miljoner gånger på Spotify. Långt därefter, men också den ganska ivrigt streamad, kommer hans låt Tiimmy Turner, med drygt 200 miljoner streams. Mest är det musik bestående av trap-beats och ett rappande som mer är mumlande och betydelselösa ljudutrop än förmedlad text. Han låter jättemycket som Atlantas Future trots sin Brooklynbakgrund.

Desiigner spelar också rollen av generell hypeman mer än rappare under spelningen. Han kör playback och rappar bara sporadiskt över sin egen uppspelade original-rap. Energin läggs istället på att sätta fart på tillställningen. Han hoppar runt, crowdsurfar och sprutar kopiösa mängder vatten över publiken. Att det står en hel back med vattenflaskor på scenen får sin förklaring.

Det är alltid så att det blir lite roligare när publiken är yngre. Och här är den definitivt yngre än den brukar vara på dylika tillställningar. Det förekommer ingen alkoholservering, men de mest inbitna Desiigner-fansens samarbete med huvudpersonen är ändå frenetiskt. De som tjackat merch-t-shirt får göra rapparen sällskap på scenen. Det skjuts så mycket fotografier att Lennart Nilsson skulle sagt ”det räcker” för längesedan. Ett av fansen på scenen kastar sig ut i publiken och förväntar sig antagligen att han ska bli emottagen. Det brukar man ju bli. Men det finns inte tillräckligt mycket folk på plats för att fånga fjäderviktaren. Han landar på betongen. Som tur är har det sprutats så mycket vatten att han liksom glider på golvet vid landning. Sedan är han uppe på scenen igen.

På scenen står också en Dave Bautista-liknande herre som har som uppgift att kasta ned de som inte har merch-t-shirtar på sig. Det är en av de största människorna jag sett. I muskelvolym alltså. Det hela är mer ett spektakel än en renodlad konsert som man är van att se den. Men det är aldrig tråkigt – och det kanske ändå är det som är poängen.