Dolores Haze
Play Hard Fuck Hard Love Hard

En annan version av punk

Album / Warner
Utgivning D. 2018.10.26
Simon Lundberg

Stockholmsbandet Dolores Haze har aldrig riktigt brytt sig om vad andra tycker. De kör sitt eget race och det har gett dem en röst (och en stark sådan) på den svenska indiescenen. På andra albumet går de ett steg längre och lyckas skapa en kombination av "kärlek, fred och fuck you" när de levererar sin egen version av ett läckert punksound. En elektronisk vild och galen fest.

Över tunga elektroniska beats – av ett band som både driver med sig själva och sin position i musikbranschen – serveras fucka ur-låten FLIP och även i M.I.A.-doftande Suck On My Ego ger bandet en självklar käftsmäll till vad som förväntas av deras musik. Snyggt och inte förvånansvärt alls att det är just läckert.

En självklar Dolores Haze-grej är också att ge extremt välproducerade indiepärlor som vackra The Final Show som bär på stråkar och en trummaskin som samplar modern pop à 2018. Även I Never Saw This Coming bjuder på en blandning av reggeagitarrer och indie från tidigt 2000-tal. Avslutande Watch It Burn är egentligen bara vacker. Behövs inte mer.

En stor eloge till anti-dick-pic-låten Banana där bandet säger hej då till störiga killar som skryter om pengar och ja, sin ding-dong. Det hela förmedlas med lättsäm pop inklusive vissel i bakgrunden. Går inte att bli mer geni än så här. Men vi måste prata om titellåten Play Hard Fuck Hard Love Hard som blir både tema för albumet, men också en riktigt jävla käftsmäll till tankar för lyssnaren, till patriarkatet och tips inför en lyckad festkväll med betoning på kaos. Allt över en Teddybears-produktion som dragits ner till en tredjedels tempo. Och det är geni. Kaosig genialitet.