Elektronikaduo får Stockholm att röja

Orbital, Kraken, Stockholm

Elektronikaduo får Stockholm att röja

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Monster existerar och det är vita medelålders män. Tack och lov är de två bröderna från Sevenoaks i sydöstra England undantag från regeln. Lika väl kan man inte säga om en stor del av deras publik ikväll på Kraken. Gubbfyllan är så hög att det till och med bräcker förväntningarna många har inför att se Phil och Paul Hartnoll spela – en duo som inkluderats på en lista över de 50 band du borde se innan du dör. Peppen är rejäl, mycket tack vare DJ:n Marcus Christiansen som får upp ett dansgolv långt innan Orbital kliver på en halvtimme efter utsatt tid.

Vi möts av ett intro med den populäre partikelfysikern Brian Cox som uppmanar oss att ta hand om vår planet då det är den enda vi har. Orbital har alltid haft en samhällspolitisk ådra i sig, vilket visade sig än mer tydligt när de släppte sitt nionde album Monsters Exist tidigare i år. När bröderna väl kliver in så lyser de upp scenen med sina ikoniska ficklampor på huvudet. ”It’s about to go down down down” från Wonky ekar i huvudet samtidigt som peppen uppfylls med en röjig beat.

Orbital debuterade för nästan 30 år sedan och har sedan dess splittrats och återförenats i tid och otid i äkta syskonkärleksmanér. När de splittrades för fyra år sedan så sa de att det denna gång var för gott. Hoo Hoo Ha Ha svarade fansen när de annonserade sin comeback förra året och det är också den låten de spelar efter att ha brassat av klassikern Satan. Favoriten Halcyon + On + On mixar de sin vana trogen ihop med en pophit – den här gången Belinda Carlisles Heaven Is A Place On Earth.

Extranumren är över en fjärdedel av hela konserten men då får vi också Chime som startade det hela i slutet av 80-talet samt den fenomenala Doctor?. Som Whovian går det inte bli annat än extatiskt över deras dansanta version av ledmotivet till Doctor Who. Spelningen är så hård och ösig att man önskar att man stod på de öppna fälten på Glastonbury-festivalen där Orbital slog igenom kommersiellt. Deras experimentlusta och röj kommer inte helt till sin rätta nu, den vill ut – spränga väggarna och få hela Stockholm att dansa.