Turnépremiär med flygande fart

The Night Flight Orchestra, Kulturbolaget Malmö

Turnépremiär med flygande fart

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Det senaste året har jag ältat samma observation i otaliga recensioner och framförallt intervjuer. Troligen inget jag är ensam om, och nu passar det åter ypperligt att dra fram frågeställningen: visst har 70-talsretrovurmen helt gått över i en 80-talsdito? Det släpps åtta nya synth/new retro-wave-album i veckan, Stranger Things-hajpen är så tjock att det är svårt att se handen framför sig och trendföljarna Muse nya albumomslag är som hämtat från en scifi-rulle om Miamipoliser som reser i tiden.

Inte minst inom hårdrocken har kopior av Graveyard och Blues Pills fått ge vika för nykomlingar som istället blickar sju år framåt på tidslinjen. Allstar-gruppen The Night Flight Orchestra satte igång redan 2007, troligen som en fristad där de mest namnkunniga medlemmarna kunde lägga extremmetallen åt sidan. Vi har alltså att göra med någon sorts proto-retro-musik. Tidlöst men ändå ack så mycket classic rock, AOR och arkad.

Sometimes The World Aint Enough är lätt ett av årets mest nyskapande och välgjorda album, trots att det tuggar klyschor som Sir Alex Ferguson tuggar tuggummi. Hemligheten är estetiken. The Night Flight Orchestras fjärde album fortsätter varva ABBA-disco, Journey, pop-Kiss och Toto med en progressiv attityd som bygger på vardagsfilosofi, luftfart och kuststäder. Det ligger också en stor charm i att veta att det är på fullaste allvar samtidigt som det av rent inkomstrelaterade skäl är lite av en hobby, om än en passionerad sådan. Detta gäller i synnerhet Björn Strid, David Andersson och Sharlee D’Angelo, till vardags i två av Sveriges största metalexporter genom tiderna. Bandets turnépremiär i Malmö krockar med Arch Enemys Sydamerika-vända och D’Angelo är ersatt för kvällen.

The Night Flight Orchestra ingjuter floder med musikalisk respekt såväl i studion som på scen. Låtarna är troligen starkare än några andra som kommit ur den allt större retrowave-vågen. Nya titelspåret med sina baktaktsverser och falsettskrik är perfekt som öppnare, och sedan är det fullt ös via riviga Midnight Flyer, soliga Turn To Miami och refrängstarka Gemini i dubbelt tempo till en smäktande Lovers In The Rain som potentiellt hade krossat i ESC.

Som om det inte vore nog med alla härliga dans-, handklapp- och allsångsvänliga partier är musiken dränkt i läckra musikaliska detaljer. En snabb uppradning inkluderar David Anderssons snajdiga gitarrsolon (tyvärr lite låg volym där), Richard Larssons synth- och pianoströssel, Sebastian Forslunds bongotrummor och valet att ha fyra röster som backar upp Björn Strid. Det krävs gott om finess och rutin för att återskapa så här detaljerad musik på scen – en barnlek för musiker med decennier av vana på nacken.

Som tidigare nämnt har bandet ytterligare ett äss i flygkaptenskavajen i form av sin kreativa estetik. Eftersom musiken redan är perfektion blir det just därför nästan lite retfullt att det ännu inte finns medel att ta inramningen ännu längre. I nuläget består de visuella elementen av flygvärdinneuniformer på Anna-Mia Bonde och Anna Brygård och andra lustiga kostymer på resten. Jonas Källbäcks axelvaddar (?) nuddar örsnibbarna bakom det genomskinliga trumsetet, Richard Larsson poserar i gubbhatt och hawaii-skjorta. Kapten Strid uppträder i kalott, pilotbrillor, dinglande örhängen och en kostym i karmosin-purpur som byts ut mot en läppstiftsröd innan Star Of Rio. Allt är så fulsnyggt läckert att det spär på törsten efter mer ögongodis. Strupen blir ännu torrare av det faktum att majoriteten av scenenergin koncentrerats till frontmannen.

Att beskylla ett band för att de inte har nog med pengar är väl dock det lägsta av alla skäl att dela ut minuspoäng. Dessutom är Kulturbolagets scen ändå för liten för ett rymdskepp och palmer. Den dansande publiken kan skriva under på att The Night Flight Orchestra rivstartar sin turné med en show som kan lyfta vilken novemberdeppig torsdagskväll som helst. En flykt in i natten när världen inte räcker till.