Smashing Pumpkins
Mellon Collie And The Infinite Sadness

KLASSIKERN: Himlavalvet öppnar sig i tidlöst dubbelalbum

Album / Virgin
Utgivning D. 1995.10.23
Anders Nilsson

1995, ett år efter Curt Kobains död och Nirvanas upplösning, var det kanske främst lättsmält pop/rock som gällde för den bredare massan. Alanis Morissette-rocken var på mångas läppar som det nya "alternativa", men för post grunge-publiken som suktade efter mer svärta skulle hösten bjuda på den perfekta summeringen av en spretig altrockera: episka Mellon Collie And The Infinite Sadness. På 1990-talet var det inga konstigheter att släppa dubbelalbum; med storbolaget Virgin i ryggen hade Chicago-baserade The Smashing Pumpkins resurser och självförtroende nog att leverera ett matigt släpp om hela 28 spår i två delar: Dawn To Dusk och Twilight To Starlight.

Med hjälp av producenterna Flood och Alan Moulder valde man en råare inriktning än väntat efter den hyllade föregångaren Siamese Dream (1993). Det konceptuella var ett djärvt val, men världen låg öppen för Billy Corgan, James Iha, D'arcy Wretzky och Jimmy Chamberlin. Därtill ska frontfiguren och bandets huvudlåtskrivare Corgan ha haft tillräcklig kreativ frihet för att låta de konstnärliga visionerna utmynna i vad han i efterhand har beskrivit som "en slags musikal". Det må verka pretentiöst, men det teatrala uttrycket har alltid funnits nära till hands, vilket inte minst märks i singlarnas musikvideor. Mest ambitiös är videon till Tonight, Tonight, med viktorianska kostymer, Georges Méliès-blinkningar, steampunkiga animeringar och fantasifulla bilder av en svunnen tid, som dessutom harmonierar med albumets artwork av John Craig.

2018 är det en smula dystert att på bandets officiella YouTube-kanal läsa kommentarer som: "Kid Cudi brought me here. Anyone else?" Det som åsyftas är Kid Kudi-låten The Rage, som förutom att vara ledmotiv till monsterfilmen Rampage, samplar refrängen från Bullet With Butterfly Wings. Dock är det fint att nya generationer upptäcker ett av 1990-talets mest intressanta band, som nu har återuppstått i (någorlunda) originaluppsättning, med ny turné och det Rick Rubin-producerade albumet Shiny And Oh So Bright, Vol 1/LP: No Past. No Future. No Sun.

Käftsmällen Bullet With Butterfly Wings var första singeln från Mellon Collie och hårdare än exempelvis den poppigare 1979 och bitterljuva Thirty-Three. Dess första textrad "The world is a vampire, sent to drain", kan ha gett extra näring till fansens mytologiserande av Billy Corgans person(a). I en podcast med Joe Rogan 2017 sa Corgan om fansen: "people want me to be this weird vampire character but it's not me". Bilden av Corgan som excentriker är dock inte nödvändigtvis negativt för bandets intellektuella aura. De introspektiva och ofta komplexa låttexterna berör än idag och fans har vittnat om hur det nästan är outhärdligt nostalgiskt att lyssna igenom Mellon Collie.

Den remastrade deluxe-utgåvan av albumet från 2012 innehåller bland annat demoinspelningar, tidigare osläppta låtar och alternativa mixar, inklusive en version av Tonight, Tonight utan den maffiga stråkorkestern. Även om det är uppenbart varför allt material inte platsade på originalet, får lyssnaren en generös inblick i processen i vad som kom att bli en väl avvägd samling låtar. Nedstämda gitarrer och röjiga riff, som i Jellybelly och X.Y.U., är en spännande kontrast till drömska ballader, piano och stråkar. Lika stillsamt som det inledande titelspåret, får Farewell And Goodnight avrunda Twilight To Starlight.

Dubbelskivans storslagna helhet bådar gott inför eventuella jubileumsplaner 2020, när albumet fyller 25. Bevisligen saknas det inte idéer för att visualisera den grandiosa kostym som burit The Smashing Pumpkins i tre decennier. Tiden får utvisa om och i vilken form Mellon Collie And The Infinite Sadness förmedlas på nytt, men en gothmusikal borde få melankoliska 1990-talsromantiker att vallfärda.