Earl Sweatshirt
Some Rap Songs

Färre ord men mer mening

CD / Columbia
Utgivning D. 2018.11.30
Jonathan Sindihebura

Thebe Neruda Kgositsile var aldrig riktigt borta från vårt gemensamma musikmedvetande. I alla fall inte för en viss art av hiphop-älskare som kunde se förbi Tyler The Creators excentricitet och märka egenskaperna hos Earl Sweatshirt som stack ut från det som en gång var och hette OFWGKTA. Låten Earl (2010) var nog det som etablerade honom som gängets ordmästare. Sedan dess har 24-åringen lämnat ordlekarna för att skapa mening.

I Don’t Like Shit, I Don’t Go Outside var ett tydligt kliv i en ny musikatmosfär där hans inre hördes mer, där han höll öppet hus medan han försökte sig på att förstå allt. Idag vägleder han oss vidare i samma landskap. Första gången man ser sig omkring är det dimmigt och luftfuktigheten gör det svårt för nålen att följa spåren som sällan är längre än ett par minuter.

Efter några försök blir man bekvämare, mörkerseendet blir bättre och på enstaka spår som Nowhere2go hittar man en rytm och melodier att hålla fast vid. Ytterligare några lyssningar och Randomblackdude (Earls producentnamn) kliver fram med en J Dilla-aktig obryddhet om tempo och taktart men en värmande noggrannhet för verkets karaktär och anda.

Ändå förblir stämningen som entitet alltid lika oskiljbar från texterna. Det är ingen tillfällighet att albumet börjar med ett kort utdrag från en inspelning av James Baldwin där han beskriver ordens otillräcklighet. Det måste vara vad rapparen ha känt i de depressiva och ensamma åren som verkar ha lett till skapandet av dessa till en början svårlyssnade men meningsfulla raplåtar.