x
Lika trygga och fina som Karl-Bertil Jonsson

Weeping Willows, Waterfront, Stockholm

Lika trygga och fina som Karl-Bertil Jonsson

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

(Arkivbild)

Årets bästa julkonsert är tillbaka, nu för fjärde gången sedan starten 2014. Magnus Carlson och hans kollegor ger oss återigen en spillra verkligt andrum från julhetsens konsumtionshysteri, det segdragna regeringstjafset och de allt mer påträngande klimatproblemen.

På många sätt är det en favorit i repris, med ungefär samma upplägg och låtar som förra året. Vi får höra stilsäkra covers av Bee Gees, Stevie Wonder, Roy Orbison (Magnus Carlsons favoritsångare, berättar han) och John Prines supersorgliga Christmas In Prison – dock i en lite mer uppsluppen, tex mex-aktig version i år. Glasvegas-covern A Snowflake Fell (And It Felt Like A Kiss) kommer också, fast utan insats av bandets frontman James Allan som förärade publiken med sin närvaro på Annexet i fjol.

Därtill ett knippe av bandets egna alster, bland annat eviga favoriten Blue And Alone, I Close My Eyes och (We’re In) Different Places. Och de smälter så bra in med de övriga låtarna, för som Magnus Carlson säger: många av deras låtar låter från början som ledsna julballader.

Lite synd är det dock att publiken är så återhållsam. Alla sånger är ju inte av den arten att man hela tiden måste sitta lugnt i stolen och applådera artigt. Nåväl, ingen skugga ska falla på bandet, som inte gör några misstag.

Weeping Willows julshow är som Sagan Om Karl-Bertil Jonssons Julafton: trygg men väldigt fin. Det är kloka budskap, allvarliga tankar, en del sorg, men också glädje och värme. Och förstås ett lyckligt slut, med en önskan om en riktigt god jul.

Kvällen avslutas sedvanligt med Broken Promise Land och Oh Holy Night, där Carlsons fantastiska stämma når ut i varenda vrå av lokalen. Kan vara det finaste jag hört sedan jag konfirmerades.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA