Ingenting
#STXLM

Mycket elektroniskt väsen för ingenting

Album / Lazy Octopus
Utgivning D. 2018.12.14
Jonathan Eklund

Det har gått några år sedan Ingenting var Sveriges bästa indieband. Saker har kommit emellan, som så ofta sker i vissa stadier i livet. Men nu är de tillbaka i full blom, om än i en lite annorlunda, mer elektronisk och effektrik, skrud. I ett pressmeddelande skriver frontpersonen Christopher Sander att det hela mynnat ut i en ”fantastisk skiva”. Tyvärr har han fel.

Det knorrades en del bland fansen när det gamla gitarrbandet började släppa elektroniska alster. Personligen har jag inget problem med det. Jag gillar pumpet i Emilio, där verserna är underbara men refrängen tyvärr är lite för enerverande. Men på #STXLM är det som att bandet själva inte riktigt vetat hur långt de ska ta förändringen. Som exempel är Hanna är ett havererat fusion-försök – det låter som något de hittat bland sina kastade demospår som sedan fått en trött remix – och Förgätmigej är riktigt platt discopop.

#STXLM ger få svar om var bandet är idag, men det skapar väldigt många frågor. Som varför man väljer att göra en remake på låten Gaia som släpptes 2015 eller varför man trycker in en ny version av Skators (Inte) Hem – en låt de släppte en cover på redan 2016. Det är inget större fel på någon av versionerna, men båda de tidigare var klart bättre. Och hur kul är det egentligen med en cover-version på gamla Gyllene Tider-hitten Billie? Live kan det säkert vara ett roligt inslag, men som del av ett album tillför den ingenting.

Som bäst blir det istället i Bröllopsvals (För Uppgivna). Den avskalade visan förs framåt av en vemodig Sander och en produktion som pockar på, snarare än skriker efter, din uppmärksamhet. Även Utøya är ett av albumets bättre spår, där det elektroniska möter gamla Ingenting på ett exemplariskt vis.

Tyvärr är den sammantagna helhetsupplevelsen att #STXLM mest är oklar och spretig. Det finns fina låtar, roliga idéer och utvecklingspotential. Men här och nu har Ingenting fastnat i ett halvtrist mellanting.