James Blake
Assume Form

Artisten som hittade sin skepnad

CD / Polydor
Utgivning D. 2019.01.18
Janne Hallman

Det är inte många som redan från början av karriären sätter en så tydlig prägel på sin musik att man genast hör vem det är när en ny låt spelas på radion. Britten James Blake är en av dem. Med sin sparsamma electronica och spröda stämma gjorde han omedelbart avtryck, och hans popularitet och konstnärskap har bara vuxit sedan hans första EP släpptes 2010.

Då tyckte jag att Londonartisten var lite för nedtonad och anonym för att riktigt bränna fast, men det ändrades efter att ha sett honom live året efter, då energin som alstrades förädlade varenda låt och gav dem en legitimitet som saknades på skiva.

Som så många andra unga artister (nåja, han fyllde 30 i höstas) så brottas Blake med känslor av otillräcklighet och vilsenhet, ensamhet och utanförskap. Men det verkar som att han numera kan handskas bättre med de mörka och dåliga tankarna, för Assume Form visar flera tecken på livsglädje.

Visserligen finns det få dansvänliga spår; på många sätt är det en fortsättning på tre år gamla The Colour In Anything. Men dels är nya albumet kortare med behagliga tolv låtar, dels är det större variation i arrangemangen. De skelettartade pianoarrangemangen dominerar inte lika mycket, och Blake har lånat in André 3000 från Outkast på Where's The Catch?, en av skivans mer fartiga spår, liksom spanska stjärnskottet Rosalía på Barefoot In The Park. Nu är jag ingen hejare på spanska, men nog känns bara en sån titel positiv i de flesta bemärkelser.

Likaså är Can't Believe The Way We Flow en härligt luftig historia som andas hopp och förströstan. Mest positiv är dock albumets bästa spår, Power On, där han kastar av sig sin dåliga självkänsla: “I thought I might be better dead, but I was wrong/ I thought everything could fade, but I was wrong/ I thought I never find my place, but I was wrong/And where I least wanted to look it came along”. I slutet av sången uppmanar han alla lyssnare med liknande dyster syn på sig själv och livet att kämpa på; "Power On".

Det gör hans fjärde album till en fin och viktig upplevelse, som garanterat kommer ge honom ännu fler fans från både indiehåll såväl som hiphopvärlden. Gästandet av Travis Scott och demonproducenten Metro Boomin kommer förstås att bygga på ryktet om nåt stort. Således är det en artist som nu börjat ta allt fastare form, och är så pass medveten om det att han döper sitt album efter den insikten.