Silvana Imam
Helig Moder

Tar nya osäkra och haltande steg

Album / Naturkraft
Utgivning D. 2019.02.15
Jonathan Sindihebura

Albumet som aldrig skulle se dagens ljus är här. Efter tre år i rollen som en distinkt energisk liveartist, och med en omtyckt diskografi att bära showen, väljer Silvana att återgå till det odödliga formatet. Låtarna som bara skulle höras live, en förvisso ännu äldre tradition, var tänkta att vara början på en nytänkande, friare och mera obunden era i hennes konstnärliga resa.

Lyssningarna genom rapparens tredje fullängdare lämnar en känsla som är svår att skaka av sig; kanske hade det trots allt varit bäst för i alla fall vissa av dessa spår att bara kunna höras på en konsert. Där med publikens svett som tändvätska och med artistens varma teatrala karisma som syre hade de troligen kunnat komma till liv. Hade stämningen som produktionen i sin helhet sprider men som aldrig etableras stadigt nog kanske fått mer stöd visuellt?

Det hela introduceras med det hoppingivande om än för korta Para Dis, en atmosfärisk självbiografi där vi ser textförfattaren leka med orden och med tanken att lämna allt för något helt nytt. Introt ger även en ny kontext till titelsingeln Helig Moder. De tre låtar som följer blir dock motsatsen till spännande eller färskt. Glesheten och monotonin i ordvalen och flowet visar sig inte vara till för att ge plats åt djupsinniga insikter eller åsikter, och det hela tolkas lätt som ett obefogat val. Just valet att vila sig på repetitioner temamässigt genom hela projektet är förvånansvärt misslyckat.

Försöket i sig är tydligt. Piedestalen på vilken både kritiker och fans ställt Silvana Imam har hon uttryckt en vilja att kliva ner från en stund. Från att stundvis ha ansetts vara en samhällskommentator och en aktivist, har hon all rätt att ta nya konstnärliga steg.

Hon vill dock fortsätta att inspirera och bidra till en hälsosammare självkänsla, kanske främst till de kvinnor och flickor hon uttalat gör musik till. Om det var ett av målen, är det synd att det framstår tydligast på så få delar av skivan – i de sista sekunderna av Ta Hand Om Dig eller på öppenhjärtiga delar av Jag Ser Ljuset. För det mesta förblir Helig Moder en dimmig konceptuell tillställning som hade kunnat hållas inne och ges mer omsorg.