Lost Under Heaven
Love Hates What You Become

Storslagen och gripande uppföljare för dig som saknat WU LYF

Album / Mute
Utgivning D. 2019.01.18
Janne Hallman

Det var med stor sorg jag och många indiefans tog emot beskedet att mytomspunna Manchesterbandet WU LYF hade upphört att existera 2012, blott ett år efter sin fantastiska debut Go Tell Fire To The Mountain. Frontmannen Ellery Roberts var less på den ytliga popvärlden, och ansåg att bandet tappat både sin mystik och spänning. Han drog istället till Amsterdam, flyttade ihop med sin käresta Ebony Hoorn och slutade helt med att göra musik.

Men gradvis började lusten att spira igen, och tillsammans med Hoorn återkom han 2016 med Lost Under Heaven och Spiritual Songs For Lovers To Sing; en mörkare, ilsknare och mer elektronisk historia än Go Tell Fire ... . Men duons “vi två mot världen”-mentalitet gjorde att skivan blev mer splittrad än engagerande. Inte dåligt alls, men samtidigt inte omistligt, även om duons konserter var intensiva och själfulla.

Tre år senare kommer nu uppföljaren, och glädjande nog låter Love Hates What You Become mer som Roberts förra band. Det är mer struktur, större känsla och bättre melodier – bandet har helt enkelt hittat sin form. Roberts raspiga stämma blöder ymnigt, särskilt i den gripande The Breath Of Light och albumets final For The Wild. Hoorns mjuka Hope Sandoval-aktiga röst får också ta större plats, framför allt i dramatiska Black Sun Rising och #metoo-hyllningen Bunny’s Blues

Överlag är låtarna både storslagna och lättillgängliga, utan att vara mesiga eller förutsägbara. En stark återkomst som borde tilltala alla som saknat WU LYF i alla dessa år.