Weezer (Teal Album)

(Endast för internt bruk)

Album / Crush Music/WEA
Utgivning D. 2019.02.01
Tommy Juto

Regel ett i boken: ska du alls göra en cover, gör då något personligt av den och inte bara copy/paste, för vem blir lyckligare av det?

Anledningen till att alla föll som furor för Weezers version av Totos Africa ifjol var inte för att tolkningen var outstanding, utan för att folk förbehållslöst lät sig distraheras av det faktum att själva låten har tidernas bästa refräng. Tre trubadursnubbar från Övik jag 2006 såg göra den på puben Alma Gränd ute på Ulvön hade lika gärna kunnat få en jättehit med sin akustiska stämsångsversion – som faktiskt var riktigt bra. Africa var önskad av fansen och en kul grej, liksom, men har någon annan än bandet själva verkligen efterfrågat ett helt album med nio covers till?

Visst fattar och uppskattar jag den uppenbara satiren, men skivan blir inte mindre umbärlig för det. Då föredrar jag legendaren Trevor Horns poporkestrerade coverprojekt som även det släpptes häromdagen. Weezer (Teal Album) för snarare tankarna till personer fullt upptagna med att granska sin spegelbild under tiden de lyfter skrot på gymmet. Givande för dem, men inte en jävel i omgivningen bryr sig.

Jag har alltid sagt att när artister – med några få undantag – ger sig i kast med ett coveralbum för att visa sina "rötter och inspirationskällor" eller som här, bara för att ha lite lattjo, det är då gamarna börjar cirkulera allt intensivare över karriären. Nog nu om den här interna parentesen, om en månad släpper Weezer ett album på riktigt. Låt oss hoppas att Black Album skingrar de annalkande skuggorna från hovrande asätare.