In Flames
I, The Mask

Tar hem segern med ilsken tyngd och känslig mjukhet

CD / Nuclear Blast
Utgivning D. 2019.03.01
Amelie Schenström

Det finns kanske inget svenskt metalband som har mer hårt engagerade – och inte heller tjurigare fans än In Flames. Många av oss som älskar bandet har haft vissa svårigheter med de senare albumen – trots att vi alls inte är överens om vad som ska räknas till "senare".

Det är inte som att nya albumet går tillbaka till soundet från till exempel Whoracle eller Colony. Eller Clayman. Men det här är bra. Det finns några riktiga röjare såsom titelspåret och den emellanåt härligt aggressiva Burn, det är mycket melodi som det ska vara och helheten skapar en sån där platta som en gärna lyssnar på rakt igenom för att sedan bara sätta på repeat direkt. Och så finns där små fina överraskningar av sköna och oväntade detaljer; det lätt orientaliskt doftande introt på Deep Inside, de dallrande, djupt nedstämda bastonerna på Follow Me eller de allrasom vackraste textraderna i avslutande Stay With Me; "Open your eyes. Breath in breath out ..."

Om något behöver strykas? Ja, om vi skulle ta bort endast en minut på skivan så får det bli första 45 sekunderna och de sista 15. Skippa introt i första låten och stäng butiken efter det sista vrålet; "Stay with meeee!" Den pyttelilla uppstramningen unnar jag skivan.

In Flames öppnar för både tidigare och nyare fans på I, The Mask. Bästa två spåren är dels plattans tyngsta, nämligen titelspåret, dels den vackraste och mjukaste låten, tidigare nämnda avslutande Stay With Me. Sen är det upp till var och en att förhålla sig till ett In Flames som bejakar både sina musikaliska rötter och sin på senare år inslagna väg.