Sharon Van Etten
Remind Me Tomorrow

Ingenting går på rutin alls

Album / Jagjaguwar
Utgivning D. 2019.01.18
Simon Lundberg

På femte fullängdaren brukar det gå som på rutin. Hos 37-åriga New Jersey-födda Sharon Van Ettens Remind Me Tomorrow är berättelsen i fokus och även för den vane lyssnaren är det omöjligt att slita öronen från det här verket. Ingenting går till synes på rutin, utan istället på en stark känsla att vilja berätta sin historia, sin berättelse och föra fram en del av sin egen personlighet.

Ljudbilden har fräschats upp, men Sharon vågar fortfarande skita ner sig. Den underbara tvåsamheten av rent och smutsigt gifter sig perfekt i trumbaserade No One's Easy To Love som med ljuva stämmor förvrängs av distade effekter. Samma tematik återkommer senare även i flera spår, som i Hands. Snyggt och det lämnar inget tomrum.

Så flyter det på med distade gitarrer och underbara sånginsatser. Lyssna bara på det simpla hummandet i Memorial Day eller längtan i rösten i underbara shoegaze-doftande Jupiter 4 som är en av juvelerna på albumet. Som allra bäst blir det i Seventeen där ett klassiskt dunkande New Jersey-sound får leda lyssnarna fram emot storhet. Det är svårt att förklara, men det är magiskt.

Som småbarnsmor har Sharon nog börjat blicka bakåt. Till när hon var 17, till liknelse med uppväxten i Comeback Kid eller när hon blickar tillbaka på gamla älskare i You Shadow. Nu råkar hon ha återgått till college för att bli samtalsterapeut – och kanske det lockade fram hennes berättelser. En berättare har hon alltid varit och att hitta henne i en barstol berättandes om livet på turné är nästan en självklarhet.

Paketet är ljuvligt och det går att relatera till i alla åldrar och i alla delar av livet. För ilska, kärlek, ledsamhet och längtan upplever vi alla. Precis som Sharon Van Etten.