Magin har ingen bortre horisont

First Aid Kit, Globen, Stockholm

Magin har ingen bortre horisont

Att First Aid Kit fyller ett helt Globen känns som ytterligare ett självklart steg i den självklara saga som är systrarna Söderbergs musikaliska resa. Globen ligger inte långt från det Svedmyra där systrarna växte upp och när de spelar Tiger Mountain Peasant Song, den Fleet Foxes-cover som satte igång denna saga, så känns det som en peak i denna ännu unga duos karriär. Men långt ifrån ett slut.

Sedan undertecknad såg dem på Roskilde i somras, och utdelade högsta betyg, har bandet blivit ännu lite mer samspelt. Blivit ett ännu vassare, finmekaniskt och besjälat americana-urverk. Helhetsuttrycket slipats ännu lite mer.

Mer eller mindre hela Sveriges kvinnliga artistelit gästar. En av duons musikaliska efterträdare, Sarah Klang, både värmer upp innan First Aid Kit kliver på och gästsjunger i den monumentala Ghost Town. Amanda Jenssen hoppar in i Fever Ray-covern When I Grow Up och efterföljande Wolf. Givetvis dyker också Little Jinder upp. Och Silvana Imam, som känts malplacerad bredvid systraduon vid tidigare tillfällen, kommer ut i en exploderande Vikken . Det är gäster som får konserten att kännas som en galaföreställning. Men endast Klara och Johanna hade varit mer än nog.

Det delas ut kängor till Trump och Åkesson och mina funderingar på hur duon skulle gå vidare efter den storslagna Roskilde-spelningen i somras får ett klart och tydligt svar. Denna duo kommer bara bli större och bättre. Göra inkrementella kalibreringar på väg mot stjärnorna – och bortom. Jag kan inte se någon bortre horisont för dessa magiker.