En artist som gjord för scenen

Eivør, Pustervik, Göteborg

En artist som gjord för scenen

Recenserad av Amanda Forslund | GAFFA

På scen står Eivør barfota i röd långklänning. Med sin klara klang och mörka elektroniska spår bjuder hon in. Det är inte känslorna som är Eivørs starkaste kort, utan det är stämningen som hon skapar. Kanske går de starka känslorna mig förbi då jag inte har tillgång till hennes språk. Hennes ord. Men det gör inget, faktum är att hennes bästa låtar är de som sjungs på färöiska. Eivørs hesa strupsång och vilda vrål placerar oss i en värld utöver den vardagliga och den fängslar.

Mellan låtarna blandar Eivør svenska, norska, danska och stundtals engelska, det skapar en skandinavisk
gemenskap. Mitt i denna gemenskap placerar hon Färöarna när hon berättar att hennes inspiration kommer från det dramatiska ölandskapet. Eivør presenterar sin populära låt Í Tokuni med en anekdot om en promenad i dimman och känslan av de mullrande vågorna som sveper in över vindpinade klippor träffar publiken. Jag förväntar mig melankoli, men inser att hon bär på glädje genom de mörka elektrorytmerna. Nyanserna i låtarna är många. Som lyssnare är man på sin vakt. Folkmusiken som blandas med elektroniska toner tar drastiska svängar. Låtarna bygger upp och byter skepnad. Den rytmiska elektroniken går plötsligt ur takt och ur balans. Sinnebilden av den mytiska naturen bryts upp och den elektroniska absurditeten tar vid. Men lyssnaren får inte vila, hänsynslöst tar elgitarren tag i tonerna och inslag av metal överraskar. Det är en blandning av melodier som Eivør skickligt leker med. Den klara stämman går som en röd tråd genom de musikaliska skiftningarna.

Eivør gör en felfri spelning, dessvärre bjuder publiken inte tillbaka. Det är dåligt drag och jag känner besvikelse över deras bristande entusiasm och engagemang. När Eivør plockar fram sin ikoniska trumma hörs några sorliga tjut från publiken och jag frågar mig: Var är gnistan? Den magiska trumman i låten Trøllabundin griper tag och pulserar rytmiskt genom kroppen, jag gungar taktfast till tonerna. Och jag lämnar spelningen med en känsla av att Eivør förtjänar så mycket mer av sin publik. Hon är en liveartist. Hennes vackra röst och magiska musik gör sig inte inspelad, den måste upplevas.