Junior Brielle
Tampa

Starkt bevis på att svensk pop inte förlorat hoppet

Album / Sony Music
Utgivning D. 2019.03.29
Simon Lundberg

Svensk pop är i många stunder helt fantastisk, men i vissa stunder även förutsägbar och blasé. Vilken tur då att brödraduon från Brunflo glider in på scenen och sätter sin egen unika touch på en genre i behov av en kick. För här ryms både starka refränger och en skör mystik som är omöjligt att sätta fingret på. Men man vill verkligen förstå och hänga med.

Den kittlande elektroniska musiken hämtar referenser från nutidens indie, men plockar mycket från så väl 1980-talets synt-era som 1990-talets britpoprevolution. Att kunna blanda referenser och mixa ihop till en helt egen stil är inget annat än beundransvärt. Visst går det att jämföra med många samtida svenska artister som lyckats med konststycket, men det känns irrelevant.

Vi måste prata om atmosfären. Gråtande syntar och trummaskiner skapar ett intressant universum som i kombination med brödernas ibland pubertala ångestsång verkligen skapar en plats många kommer vilja vara i. Inledande Oh Julian är verkligen ett bevis på att svensk pop inte förlorat matchen i ringen. En allsångskompatibel och brölig refräng blandas med en underfundig och ungdomligt ängslig textrad som "suger du, suger jag".

Musiken är i en klass för sig, men upplevelsen blir starkare tack vare duons prettosköna, svarta humor och smarta textrader. Hela albumet går i den tematiken och i starka produktioner som i engelska refrängen till favoriten Love, i powerlåten Någon Tönt ("kan inte du bli full så jag kan se lite snygg ut" är geni) eller otroligt vackra Vau De Ville som drar obskyra referenser som får lyssnaren att stanna till, känna efter och identifiera sig med vad som sker.

Även i superhitten VM 94 eller i lugnt ångesttravande Panik omfamnas lyssnaren av en filt av starka känslor som hopp, förtvivlan och jag kan svära på att det fälldes en tår här. Vilken jävla ynnest att få leva i en tid när svensk pop är så här bra.