Daniel Norgren
Wooh Dang

Den efterlängtade sällhetens överflöd

Album / Superpuma
Utgivning D. 2019.04.19
Veronica Larsen

Det äldre paret i årets upplaga av Gift Vid Första Ögonkastet skyndar långsamt. När det väl är dags för första kyssen ackompanjeras kamerabilder med träffsäker music supervision. Vi hör countryballaden The Longer The Waiting (The Sweeter The Kiss). Dejtingserierna avlöser varandra och behovet tycks aldrig sina: att få bevittna drömmar om kärlek och familjeliv. Enligt SCB gifte sig ifjol 50 796 par och 24 958 par tog ut skilsmässa. I en artikel av Magnus Västerbro i Modern Psykologi, läser vi att det är mer troligt att äktenskapet håller om parterna är äldre vid giftermålet.

Wooh Dangs inledande spår minner om Norgrens två senaste album: sakralt, begrundande och naturnära. På ruffiga och bluessvängiga Dandelion Time kommer skiftet, för nu lämnar vi gårdsplanen och landskapet för klivet in. Pinaler flyttas, det görs plats för konsert; inuti ladan, på loftet eller i den gamla byskolan.

Likväl görs det plats i våra hjärtan, för Norgren förmedlar ett förälskat uppvaknande. Känslan av att det spritter i kroppen av liv, ett liv som man väntat på men kanske inte vågat tro på. Albumet är berättartekniskt briljant, känslor stegras, transformeras. Katarsiseffekten blir ett slags helande. So Glad och The Day That’s Just Begun kan tjänstgöra på både bröllop som dop.

Oavsett om det vi längtar efter är en partner, ett barn eller något annat så fyller längtans väntan ett syfte. Väntan är en kalk för kommande glädje. Norgren sjunger om den bägaren, om sötman när den fylls. Han gör det magnifikt.