En imponerande dos koncentrerad aggression

Ryosuke Kiyasu, Larrys Corner, Stockholm

Recenserad av Anders Nilsson | GAFFA

"Min show består av negativ energi." I en intervju med Time Out Beijing (2016) förvarnar Ryosuke Kiyasu om att publiken bör förvänta sig ilska, sorg och hat. Riktigt så nattsvart blir det inte när japanen intar nördmysiga Larrys Corner, men visst bjuds det på en imponerande dos koncentrerad aggression.

Även om Kiyasu så sent som förra året släppte plattan Ritual Offerings, med verk som Beyond Tinnitus och Corrupted Sound, är det så här hans performancekonst kommer bäst till sin rätt. Från en hybridskola av dödsmetall och jazz, har han en speciell relation till sin virveltrumma. Dels lär den vara en fysisk portal till ett sargat inre, men för det mesta verkar han vilja ha ihjäl den. Placerad på ett litet bord slits, vrids och mörbultas den hårt; den behandlas lika mycket som en slagpåse som ett musikverktyg. Plötsligt kastar sig Kiyasu ned, gnuggar ansiktet mot virvelskinnet och ger ifrån sig plågade läten. Virveln blir nästan som en förlängd kroppsdel, en lem han inte kan bestämma sig för om han vill hugga av eller krama sönder. Hans ena sko ska också bli ett viktigt redskap under den knappt 20 min långa, kroppsliga föreställningen, som sker i ett enda intensivt svep efter uppvärmning av frijazzkvartetten Faces X.

I slutet av improvisationen byts trumpinnarna mot vispar i en förrädiskt sansad swingrytmik. Lugnet ska inte vara länge innan smattrandet återupptas. En hänförd publik på runt 35 personer har sina blickar fixerade på vad som försiggår precis framför dem. Ibland ryggar någon tillbaka, förmodligen i självförsvar för att hinna parera missriktade slag. Även om det är nära några gånger, sker aldrig något tillbud. I den lilla lokalen har slagverkaren skapat sig en osynlig ruta av kontrollerat kaos, ett tryggt rum för spastiska utbrott. Hängivenheten och det translika tillståndet är så förlösande, att det känns fullt tillräckligt med den korta stund vi får ta del av. Efteråt, när Ryosuke Kiyasu pustar ut och tackar för applåderna, unnar han sig ett leende och låter oss skymta en ljusglimt av lycka.